El País ontslaat kritische journalisten

Barcelona – Weinig kranten kunnen bogen op het internationale prestige dat El País heeft als kwaliteitsblad. En weinig media hebben zelf zo hun best gedaan om hun reputatie om zeep te helpen als het Madrileense blad. Vorige week werd El País veroordeeld tot een rectificatie. De krant had een vernietigende reportage geplaatst over de Catalaanse publieke omroep TV3. Dat moet kunnen. Alleen stond het stuk ‘Een week in de bubbel van TV3’ vol leugens, fouten en halve waarheden.

De lijst is lang. ‘TV3 spreekt nooit over bedrijven die uit Catalonië vertrekken’, schreef verslaggever Iñigo Domínguez. Voor zijn verhaal van twee volle pagina’s had hij ‘een week lang alleen maar TV3 gekeken’. Erg goed gekeken had hij niet. Want in diezelfde week hadden alleen al de journaals van de Catalaanse publieke omroep in dertig gevallen bericht over bedrijven die uit Catalonië vertrekken.

Op die manier werden zeven andere ‘feiten’ uit het verhaal weerlegd met data en uitzendtijden. Bijvoorbeeld de bewering dat ‘Spanje niet bestaat’ bij TV3. Of dat de omroep zou verzwijgen dat acht onderwijzers vervolgd worden voor aanzetten tot haat. Na wat gemanipuleer kwam El País zo tot zijn conclusie: TV3 manipuleert.

Dat El País al lang niet meer de tolerante en progressieve kwaliteitskrant is van weleer, hebben ook heel wat vaste medewerkers ondervonden. Wie vraagtekens zet bij de ‘onverbrekelijke eenheid van Spanje’ mag na de definitieve ruk naar rechts onder hoofdredacteur Antonio Caño zijn biezen pakken. Sympathie voor de Catalaanse zaak is ook een reden voor vertrek, zoals de schrijvers Suso de Toro en Francesc Serés hebben gemerkt. Maar niemand heeft de stemming bij de krant beter verwoord dan de Britse schrijver John Carlin. ‘Ik ben tegen de onafhankelijkheid van Catalonië’, zei de jarenlange El País-medewerker in een radio-interview. ‘Maar om voor El País te mogen werken is dat niet genoeg. Je moet de Catalaanse independentistas haten en stommiteiten zeggen zoals: het zijn nazi’s. En je moet de tegenstanders van de Catalaanse onafhankelijkheid honderd procent steunen.’ Carlin was kritisch over de aanpak van de Catalaanse kwestie door de regering in Madrid. Voor El País gold dat als onvoldoende steun aan de zaak. Ook hij kon opstappen. El País gaat in beroep tegen het vonnis en plaatst geen rectificatie. De krant vindt de uitspraak van de rechter een ‘aanval op de vrijheid van informatie’.