Video van de week

Evolution of Dance

Deze week schreef ik over de visie van Nieuwe Media-goeroes: ‘In de wereld van de Nieuwe Media heet het gospel “Web 2.0”, met YouTube als voornaamste apostel. Het is het idee dat internet niet slechts een middel is voor informatieverstrekking, maar een verregaand sociaal netwerk, waarin u en ik, met onze kennis (Wikipedia), onze vrienden en familie (Hyves), onze persoonlijke observaties (weblogs) en onze homevideo’s (YouTube), deelnemen aan een allesomvattende tentoonstelling van het menselijk bestaan.

De praktijk van Web 2.0 gedijt op vrijwillige participatie, en wordt soms aangeduid als de “cultus van de amateur”, wat het een gevoel van openbaarheid geeft, waarin politieke en commerciële belangen nooit verborgen kunnen blijven.’

Als YouTube deel uitmaakt van een wereldwijde tentoonstelling, dan is het misschien verstandig naar het kroonjuweel in de collectie te kijken. Het meest bekeken filmpje in de geschiedenis van de website heet , en is sinds het in april 2006 werd gepost bijna 73 miljoen keer bekeken.

Is dit de Mona Lisa van het menselijk bestaan à la Web 2.0? Aan u om deze vraag te beantwoorden.