Fototentoonstelling in het souterrain van De Groene Amsterdammer

In het kader van GRID2010, de 4e Internationale Fotografie Biënnale Amsterdam Metropolitan Area, (www.gridphotofestival.com, 25 sept-7 nov.) brengt De Groene Amsterdammer een speciale bijlage uit en is ons souterrain één van de ruim 80 locaties van deze biënnale. Gedurende zes weken is onze kleine expositie vrij toegankelijk tijdens kantooruren.

Wij hebben Frederique Masselink-van Rijn en Bob Bronshoff uitgenodigd om bij ons te exposeren. Daarnaast presenteren Rachel Corner en Laurens Nijzink hun fotofilm Toekomstmuziek.

Openingstijden:
Maandag tot en met vrijdag van 9.00-17.00 (in het weekend gesloten)
Let op: 5 november laatste dag, tot en met 15.00 geopend.

In onze webshop worden twee speciale edities te koop aangeboden. Deze edities hebben beide een oplage van 20 en zijn gesigneerd door de fotografen.

Medium schermafbeelding 2010 09 21 om 16.56.48

Frederique Masselink-van Rijn (Parijs, 1982)

Frederique Masselink-van Rijn woont in de Pyreneeën en af en toe in Amsterdam.
Haar foto’s zijn getuigen van wat zich in haar dagelijkse leven afspeelt.
Het zijn de beelden die zij tegenkomt op haar wandelingen in de bergen en gaan over haar liefde voor de daar tastbare vergankelijkheid en de verstilling die dit met zich meebrengt.

In het voorjaar van 2010 was haar eerste solo tentoonstelling in Amsterdam, gevolgd door een succesvolle deelname aan Art Amsterdam bij Galerie Tanya Rumpff.

__________________________________________________________________

Rachel Corner, fotografie en Laurens Nijzink, audio
Toekomstmuziek - Fotofilm Duurt 10 minuten.

In de miljoenenstad Kinshasa leven veel kinderen op straat. Volgens een schatting van UNICEF tussen de 25 en 40 duizend. Soms zijn het wezen maar vaak ook zijn het kinderen die uit huis zijn gezet door hun familie. Hekserij is een veelgehoorde reden om een kind de straat op te sturen.
Ondanks dat het leven op straat onveilig en gewelddadig is, kinderen zich vaak met diefstal en prostitutie in leven houden, verkiezen velen toch de straat boven mishandeling thuis.

Espace Masolo is een creatief dagcentrum waar voormalig straatkinderen 3 dagen per week terecht kunnen. ‘s Ochtends krijgen ze Franse les en ’s middags spelen ze samen in de fanfare of werken ze aan andere creatieve projecten.

Een organisatie als Espace Masolo is zeldzaam in Kinshasa. Er zijn heel weinig culturele activiteiten voor kinderen en jongeren. De fanfare geeft de kinderen veel plezier en zelfvertrouwen. Hun gevoel voor eigenwaarde neemt zienderogen toe.

We hebben drie kinderen uit de fanfare geportretteerd. Ze vertellen hun verhaal over hoe ze hun families zijn kwijtgeraakt en wat de fanfare voor hen betekent. Het zijn pijnlijke verhalen. Maar ondanks het leed laat deze film ook zien dat ze hun plezier en hun vertrouwen in de toekomst terugvonden hebben.

www.rachelcorner.nl


Bob Bronshoff (Amsterdam 1958)

Ruim 20 jaar werkt Bob Bronshoff in opdracht voor De Groene Amsterdammer.
Voor het grootste deel bestaat dit werk voor De Groene uit portretfotografie.
Bob Bronshoff werkt in opdracht van verschillende bladen, uitgeverijen, theaterproducenten en artiesten.
Naast werk in opdracht werkt hij ook aan eigen projecten. Zo maakte hij de afgelopen jaren de volgende boeken:

  • Voor de klik van het moment over De Dijk (1998)
  • Als de Trêveszaal lokt.., een portret van GroenLinks (2000)
  • Meisjes van 40, dubbelportretten van vrouwen tussen de 40 en 50 jaar oud (2003)
  • Nog 1 beweging, nog 1 blik, the making of 'Ren Lenny Ren’(2004)
  • Mijn beste vriend, portretten van vriendschappen (2007)
  • Bob&Youp, fotocolumns (2009)
  • Portretten voor de groene.

De tentoonstelling toont een selectie van 25 portretten die door de jaren heen voor De Groene Amsterdammer zijn gemaakt.