FILM

Geen antwoorden maar vragen

Tree of Life

Een recente kop in de eeuwige mediastorm rond de Texaanse cineast en kluizenaar Terrence Malick: ‘Gaat Terrence Malick Gawain and the Green Knight verfilmen?’ Misschien wel, misschien niet. Wellicht is het niets dan nóg een verzinsel in het jaarlijks opnieuw gesponnen web van raadsels over de volgende film van een der grootste regisseurs van de Amerikaanse cinema. Maar het zou wat zijn: Malick bezig met voorbereidingen voor zijn versie van het Oud-Engelse heldendicht voor release ergens in 2015.

In de tussentijd is er wel nieuw werk van hem. Soort van: Tree of Life met Brad Pitt en Sean Penn in de rol van… wie eigenlijk? Het verhaal speelt zich in de jaren vijftig af ergens in het Amerikaanse midwesten. Het gaat over een jongen die opgroeit. Een bildungsverhaal, dus. Soort van. Misschien. Meer informatie is er niet. In ieder geval moet Tree of Life in november in Amerika en Europa gaan draaien.

Terrence Malick is niet voor iedereen. Toen zijn lyrische oorlogsfilm The Thin Red Line in 1998 uitkwam, toonde hij zich een makkelijk doelwit voor ironisch ingestelde twijfelaars, met al die uitgerekte, dromerige shots in de film van wuivende grasvelden en fluisterende stemmen die riskante, want kitscherige, poëzie reciteren. En in 2005 deed hij precies hetzelfde in zijn meditatieve Pocahontas-film The New World. Boeiend is om dit meesterwerk nu terug te zien, zeker in een verlengde versie. Ik weet niet precies waar het nieuwe materiaal werd ingepast, maar de eerste helft, waarin John Smith bij de stam van Pocahontas gaat wonen, is nu werkelijk onvergetelijk: de prachtige vrouw op wie hij verliefd wordt fluistert onophoudelijk op de maat van de geluiden van de natuur: de wind in het gras, regendruppels op bladeren, vogels in de verte. Ze voert een gesprek met haar 'moeder’, de aarde. Kitsch? Nee. Want Malick contrasteert dat mystieke, pure gevoel met de harde werkelijkheid van de wrede mannen uit Europa, die zelfs met hun technologische hulpmiddelen creperen in de nieuwe wereld waar schoonheid heerst. Hetzelfde thema kenmerkt alle films van Malick: de clash tussen de ontwikkelde wereld en de kracht van de natuur.

Er zijn geen antwoorden in de films van Malick, maar vragen. En de wijze waarop hij die vragen stelt máákt zijn gehele oeuvre.

Tree of Life verschijnt in november.