Geen kalkoen voor medewerkers Walmart

Boston – Als je in Amerika een plastic kuip nodig hebt, ga je naar de Walmart. Veel zal hij niet kosten, voor de vierduizend vestigingen zijn lage prijzen de belangrijkste trekker. De sfeer is dat niet; het zijn blokkendozen met onafzienbare gangen waar zowel klanten als personeel zich zuchtend voortslepen. Die hebben één ding gemeen: ze hebben niet veel geld.

In een week als deze doet dat extra pijn, want dan wordt elke Amerikaan geacht aan te zitten bij een feestmaal met kalkoen: de vierde donderdag van november is Thanksgiving Day. In een filiaal van Walmart in Ohio werden daarom twee plastic kuipen, een paarse en een oranje, in de personeelsruimte gezet met daarin de oproep er eten in te doen voor ‘behoeftige medewerkers’. Een foto lekte uit en toen bleek wat een imagoprobleem Walmart heeft. Liefdadigheid is in de VS de gewoonste zaak van de wereld, in menige supermarkt staat achter de kassa’s een doos waarin je een net gekocht blik soep of pak macaroni voor de voedselbank kunt droppen. Maar dat Walmart intern zijn werknemers uitnodigt om dat te doen voor de eigen armen, dat baarde opzien. De foto was geleverd door de actiegroep Organization United for Respect at Walmart (OUR Walmart). Die vindt dat Walmart zijn werknemers gewoon zo veel moet betalen dat ze geen liefdadigheid nodig hebben.

Daar zit wat in. De VS kennen een minimumloon, maar voor het hele land is dat een schamele 5,35 euro per uur. Een aantal staten heeft een eigen, hoger minimumloon, met Washington aan de westkust het hoogste, 6,78 euro. Iemand met een veertigurige werkweek verdient zelfs daarmee nog maar 1175 euro in de maand, te weinig om van te leven. Het zou minstens 1540 euro moeten zijn, vinden de bonden, en de helft van de 1,4 miljoen werknemers van Walmart komt daar niet aan, omdat hun uurloon te laag is of omdat ze niet genoeg uren mogen werken.

Walmart is zich van geen kwaad bewust. Het betaalt gemiddeld 9,47 euro per uur, zegt het trots, maar hoeveel mensen meer en hoeveel minder verdienen is niet bekend. En OUR Walmart zet er met plezier het inkomen tegenover van de grootaandeelhouders, de familie Walton. Die bezitten met z’n zessen meer dan 66 miljard euro, ruim een miljoen keer het bezit van een modaal Amerikaans gezin.

Als de kalkoen op is, gaat de Amerikaanse detailhandel elk jaar meteen in de hoogste versnelling: Black Friday opent het kerstseizoen en trekt massa’s mensen naar de winkelcentra met stevige aanbiedingen. Bij vijftienhonderd winkels, belooft actiegroep OUR Walmart, zullen werknemers staan te protesteren tegen de lonen die dat mogelijk maken.