Art Rotterdam

Geld is hier van levensbelang

Met een speciaal voor de kunstbeurs ingehuurde zakkenroller wordt het de bezoeker van Art Rotterdam nog moeilijker gemaakt om met een gevulde portemonnee, of met überhaupt een portemonnee, de Van Nellefabriek weer te verlaten.

Medium img 0650
Quenton Miller

Die zakkenroller is ingehuurd op initiatief van Quenton Miller (in samenwerking met Ilke Gers), een van de 65 kunstenaars die als talent door het Mondriaan Fonds ondersteund wordt en elk jaar een presentatie krijgt op Art Rotterdam. Het blijft wringen, de nieuwste kunst hier in de etalage gezet, al jaren onder de ellendige noemer Prospects & Concepts, maar ook deze editie is er veel verrassends te zien (en vast ook te koop). Mandy den Elzen bijvoorbeeld, die kieuwen van vissen onder stolpen presenteert als toonbeeld van eenheid van vorm en functie, maar ook Marijn Ottenhof met een heerlijke talkshow-installatie. Opvallend veel performancekunst tijdens de openingsavond, variërend van de verdwijntruc van Lola Bezemer, die haar publiek achter een bewegende muur langzaam laat oplossen, en een meisje in huidkleurig ondergoed dat midden in een druk gangpad ligt, haar blote buik op de koude betonnen vloer en naast haar hoofd een hoopje aarde met een plant. Bezoekers stappen nog net niet over haar heen maar de meeste lopen wel snel weer door, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat is het natuurlijk ook. En dan is er dus die zakkenroller. Het idee van Miller is dat de ontvreemde portemonnees naar een ‘herverdelingsbalie’ worden gebracht alwaar een klein bedrag aan contant geld opnieuw zal worden verdeeld. Dan krijgt het slachtoffer zijn eigendom terugbezorgd, met een certificaat van herverdeling.

Medium img 0626
Marloes van Houten, Damian Kapojos en Joe Mulier

Ik werd nogal nerveus van de waarschuwing voor zakkenrollers, aangeplakt op een zuil tussen de kunst op felgeel papier – mijn persoonlijke uitdaging op de beurs is om met zo min mogelijk geld van zo veel mogelijk kunst te genieten. ‘Wash your dirty money with my art’, staat op een sokkel bij RAM geschreven. Maar we moeten er ook niet flauw over doen, geld is hier van levensbelang (een kunstenaar vertelde me dat hij na de opening vanavond de tandarts weer kan betalen) en er is genoeg om hebberig van te worden. Om maar iets te noemen: de tekeningen van theaterdecors en magische optredens van de Vlaming Dirk Zoete bij Galerie Maurits van de Laar, de foto’s van springende mensen in het niets van de Amerikaan Raymond Meeks bij Wouter van Leeuwen, de door de Haagse kunstenaar Joncquil met struisvogeleieren gevulde zeldzame stoel van Dirk van Sliedregt uit 1960, middelpunt van de stand van Galerie Ramakers. Een schilderij van Steven Aalders, vorige week nog door Rudi Fuchs besproken in De Groene , nu aan de muur bij Slewe Gallery.

Sowieso is er veel ‘retrokunst’ op de beurs te vinden, met de modernistische totempalen van Thomas Raat bij Juliette Jongma, de bruin-crèmekleurige panelen en collages van ‘gevonden’ boekbladzijden van Louis Reith bij Charlotte Fogh Gallery en de mysterieuze wiskundige sculptuur van Raphaël Zarka in de stand van Michel Rein. Nieuwe technieken zorgen voor de meeste actie. De maffe schilderijen van de broers Florian & Michael Quistrebert bij Juliette Jongma, doeken met dikke plakkaten verf en een gemeen fel ledlampje, wonnen op de eerste dag de ‘NN Group Art Award’, een nieuwe prijs op Art Rotterdam. De machinetjes van Zoro Feigl, aan de muur bij C&H Gallery, leveren kunst die geen moment hetzelfde is. De serie heet Ongoing Change, daar blijf je dus naar kijken.

Medium artrotterdam
Mandy den Elzen

Dat geldt ook voor Projections, de filmhal van Art Rotterdam, en in het bijzonder voor twee films die daar naast elkaar draaien. De Mexicaan Raúl Ortega Ayala neemt ons mee naar een onbewoond gebied in Oekraïne en laat ons rondleiden door de sneeuw door een man met herinneringen, aan een tijd voor de ramp bij Tsjernobyl die hier het leven de nek omdraaide. De kunstenaar exposeert momenteel ook bij zijn Haagse galerie, Dürst Britt & Mayhew. Met Nicolas Provost, van Grimm Gallery, reizen we op twee schermen door vier staten van het westen van de Verenigde Staten. Exodus heet de film, maar veel lijkt er niet aan de hand. In de prachtige beelden van Provost vormen bergen die opstijgen uit de woestijn en zonnestralen die neerkomen op de bergen de onschuldige hoogtepunten. Prettig niets aan de hand, daar in Amerika.


Art Rotterdam is t/m zondag 12 februari te bezoeken in de Van Nellefabriek in Rotterdam; artrotterdam.com


Quenton Miller en Ilke Gers vormen samen een collectief genaamd Action.