Londen – HYCOPRICY! De boodschap van deze Engelse krantenkop liet weinig aan duidelijkheid te wensen over: op de klimaattop in Glasgow wemelt het van de schijnheiligen. Daarbij gaat het vooral om de jetset die met eigen vliegtuigen arriveerde op de luchthavens van Glasgow, Prestwick en Edinburgh. In de eerste dagen van cop26 waren daar zeker 188 privéjets geland, volgens sommige waarnemers eerder vierhonderd.

Er werden volop berekeningen gemaakt over de vervuiling van de jets. Zo zou de Britse premier 980 kilo minder koolstofemissies hebben verbruikt als hij terug naar Londen de trein had genomen. Als de dood voor slechte publiciteit schoot Downing Street in de verdediging met de mededeling dat 35 procent van de brandstof die tijdens Boris’ vlucht was gebruikt duurzaam is. Het kan de indruk niet wegnemen dat er een milieuadvies voor de rijken is en een milieuadvies voor de rest.

De invasie van de privéjets wijst op een breder probleem. Liefdadigheidsorganisatie Oxfam heeft berekend dat de tachtig miljoen rijkste burgers ter wereld bij het beperken van de opwarming van de aarde tot anderhalve graad per persoon hun uitstoot met 97 procent moeten verminderen. De populairste privéjet, de Cessna Citation XLS, verbruikt gemiddeld 857 liter kerosine per uur.

Het is toepasselijk dat de klimaattop in het Verenigd Koninkrijk plaatsvindt, want in geen ander land vliegen meer privéjets. De Britten mogen trots melden dat ze de luchtvervuiling sinds 1990 hebben gehalveerd, de vervuiling van dit vervoersmiddel is enorm toegenomen. Met name het oude militaire vliegveld Biggin Hill ten zuidoosten van Londen is populair bij ondernemers, politici, voetballers, topartiesten, prinsen en andere vips.

Door de coronamaatregelen is de populariteit van privéjets alleen maar gegroeid. Het aantal passagiersvluchten was drastisch verminderd, met een privéjet hoef je niet in een lange wachtrij te staan, en je hebt minder last van plotseling uitgeroepen lockdowns. Bovendien verkleint zo’n klein toestel de kans op besmetting.

Deze persoonlijke manier van vliegen wordt steeds aantrekkelijker voor beginnende rijken. Tegelijkertijd geven de multimiljardairs, aangevoerd door Jeff Bezos, steeds meer geld uit voor een eigen vloot. Een van de toestellen van de Amazon-oprichter, die zich grote zorgen zegt te maken over de kwetsbaarheid van de planeet, kost zo’n 130 miljoen euro. Dat was dan ook de heilige graal voor de dolgelukkige vliegtuigspotters op de Schotse vliegvelden. Zij zagen weer eens wat anders dan de Virgins, Ryanairs en easyJets.