Goebbels in lage zwaluwe

Dit is een onbelangrijk stukje over een verwaarloosbare affaire, een affaire die hoogstens bewijst dat theologie nauwelijks een wetenschap is.

De plaats des onheils is tot mijn spijt het dagblad Trouw, een krant waarin onder normale omstandigheden op een serieuze wijze over serieuze zaken wordt geschreven. Soms gaat het over God, wat een christelijk dagblad niet kwalijk kan worden genomen. De laatste tijd gaat het wel erg véél over God, wat waarschijnlijk een bewuste keuze is, al preek je er ons, ongelovigen, wel de kerk mee uit.
Het artikel waarmee onlangs het katern Letter & Geest werd geopend ging over God en Gebod in het algemeen en de hervormde gemeente te Lage Zwaluwe in het bijzonder.
Wat is er in deze minigemeente aan de hand? Wel, de kerk staat in het midden, met een bijbehorende dominee en deze dominee is omstreden. De ene helft van de parochianen staat achter hem en de andere helft ziet hem niet zo zitten. Daar heeft Trouw een stuk over geschreven waar overigens - het zij nadrukkelijk vastgesteld - niets mis mee is, al vraag je je af of een wereld waarboven de satellieten cirkelen zit te wachten op een stuk over een domineesbonje in Lage Zwaluwe. Maar voor de rest… keurig! Hoor en wederhoor! ‘Wij willen dat dominee Timmers zo rap mogelijk van het dorp verdwijnt’, zegt een dwarsliggende ouderling. 'In verschrikkelijk veel gemeenten kan je een groepje vinden dat ontevreden is over het beleid van de kerkenraad of de predikant’, zegt de dominee.
Toen besloot helaas de echtgenote van de dominee zich met de zaak te bemoeien. Zij stuurde het christelijke dagblad een reactie die zich kenmerkte - laat ik het beheerst en genuanceerd proberen uit te drukken - door een adembenemende mafketelarij. Hoe heeft de verantwoordelijke redacteur het in zijn hoofd gehaald dit af te drukken? Elke andere krant, waar ook ter wereld, had dat gedaas zonder omwegen de prullenbak in gesodemieterd. Zo niet Trouw, want de schrijfster - dr. D. Timmers-Huigens - is niet alleen de echtgenote van de omstreden dominee, maar is bovendien pedagoog, gepromoveerd in de praktische theologie met als thema interactieve geloofscommunicatie.
Dat proefschrift zou ik wel eens willen lezen. Het probleem van dr. D. Timmers-Huigens is namelijk dat zij niet goed bij haar hoofd is. Zij plaatst het door en door brave en fatsoenlijke Trouw-artikel niet meer of minder in de filosofische traditie van Hannah ('zelf slachtoffer van het nazi-regime’) Arendts The Origins of Totalitarianism, alsof de bonje rond de dominee van Lage Zwaluwe vergelijkbaar is met de activiteiten van de terroristen die een halve eeuw geleden driekwart van Europa in de fik hebben gestoken.
Joseph Goebbels, als speciale verslaggever van het dagblad Trouw, berichtend vanuit Lage Zwaluwe. Een mini-affaire, met de behangselkwast geanalyseerd door iemand die zich in de 'interactieve geloofscommunicatie’ heeft bekwaamd. Gevolgd door een commentaar door Anne van der Meiden, emeritus hoogleraar in de public relations, die op nuchtere toon constateerde dat het artikel van dr. D. Timmers-Huigens voornamelijk bewijst dat Nederland, anders dan de schrijfster beweert, géén totalitaire samenleving is. Het is allemaal gekkenwerk, in feite zijn zowel zijn reactie als mijn reactie verspilde intellectuele energie.