Goed zo, van westerloo!

De Volkskrant heeft de aardige gewoonte op dinsdag de waterstanden van televisieland bij te houden. De gemiddelden over een jaar plus de afwijkingen in de afgelopen week. ‘Nederland 1: +0,3. RTL5: -0,4.’

Dramatische schommelingen hebben uitsluitend met aan- of afwezigheid van voetbal van doen. De publieken schurken tegen de veertig procent aan. RTL4 is de grootste met, in de afgelopen week, 22,1 procent - om en nabij het percentage dat de SDAP in het Interbellum placht te scoren. Sport7 heeft nog geen eigen beursnotering en gaat op in ‘Overig’, 17,6 procent, variërend van BBC2 tot TV Twente. Wel genoteerd staat SBS6 dat zich met 5,5 procent een hoek van de markt heeft bevochten. Daar schijnen ze relatief veel reclame te trekken met dumpprijzen - een strategie die hen door de concurrent niet in dank wordt afgenomen en die volgens insiders suïcidale aspecten heeft. Laat onverlet dat ze vanuit het niets meetellen.
Hoe speelt een vakman dat klaar, vroeg ik me af en pakte de gids. De zaterdag bood science-fiction gevolgd door horror en horoscoop. Voor de kleintjes naar bed gingen was er nog koken en binnenhuis waarin proza als 'de design-achtige uitstraling’. De zondag science-fiction, bevallingen, Henk van der Meyden en Hart van Nederland, nieuwsrubriek over wat ons ècht bezighoudt: ongelukken en schandalen. Op maandag Goudkust, onbetaalbare jongerensoap, thriller en De Wallen op stap, ranzigste produktie van het pretentievolle ID-TV, waarin de slechte dokter uit Medisch Centrum West geen pornoshow of partnerruilclub onbezocht laat. Dan de huiveringwekkendste aller Amerikaanse praatshows, die van Jerry Springer. De rest van de week in grote lijnen hetzelfde, maar dan met veel 'erotische’ series en films die, blijkens de Volkskrant, vooral bekeken worden door mannen van bezuiden de rivieren - vrucht van dertien eeuwen Roomse beschaving. Ten slotte bood de vrijdag The Royal Soap Opera over het Brits kroonprinselijk huwelijk en Blond, blond en blond 'drie presentatrices lossen emotionele problemen in Nederland op’). Dit laatste verleidde me tot veldwerk, zij het dat ik er midden in viel. De aftitelingsbeelden lijken me ook de opening: drie vrouwen maken zich letterlijk en figuurlijk op voor het oorlogspad. Volgen wij Kiki Classen, ooit nichtje van dokter Hans in Zeg 'ns Aaa, sindsdien pijlsnel gestegen op zowel carrière- als smakeloosheidsladder. Ze rijdt met een vrouw die apert professionele geestelijke hulp nodig heeft naar een broer die haar sinds ruim dertig jaar niet wil ontmoeten. De man stuurt correct de camera weg die incorrect op afstand blijft filmen en Kiki bekroont haar nederlaag namens gans het volk met de galmende uitroep: 'Ik begrijp u niet; ze is uw bloed!’ Daarna nog een vergeefse overval op de man in zijn huis. En verdomd, met het breekijzer tussen de deur weten ze ’s mans zoon zo ver te krijgen dat hij de deur opent voor een nooit geziene tante die tegen hem aan gaat hangen. Zijn gelaatsuitdrukking sprak boekdelen.
Van Westerloo, proficiat!