TELEVISIE

Henk en Ingrid

Wilders/ Schaep

Waar Henk en Ingrid niet lijken te beseffen wat het gedoogkabinet voor hen gaat betekenen, slaat zowel kunstwereld als ‘Hilversum’ alarm over wat voor hen in petto lijkt. In het besef dat, pakweg, het Engelse Filmfonds met één haal is geschrapt. Onder die omstandigheden ben ik vooral benieuwd naar de derde Teledoc: onderwerp Geert Wilders. Teledoc is een nieuw initiatief, waarin de publieke omroepen samen met Cobo- en Filmfonds de lange documentaire (70-90 minuten) over actuele Nederlandse thematiek willen stimuleren. Zusje van de Telefilm voor fictie. De mooie doelstelling: prikkelend, verhalend, toegankelijk voor een groot publiek en tegelijk cinematografisch interessant. Twee zijn er inmiddels uitgezonden. Beatrix Majesteit (Human) van Michiel van Erp: de koningin geportretteerd via een aantal van haar naamgenoten. Absurd idee dat wonderwel uitpakte. En Dichter bij Tanja (Ikon) van Leo de Boer, dat naast zoektocht naar Tanja Nijmeijer vooral portret is van Liduine Zumpolle die in Colombia probeert spijtoptanten uit de Farc los te weken. Ook al een geslaagde film.

Op komst Wilders, The Movie van Joost van der Valk. Volgens persinformatie wil Van der Valk politiek pamflet noch moralistisch statement maken. Wel een portret van Wilders, de PVV en 'de tot nu toe onzichtbare kiezer’. Tja, zou je zeggen. Maar wie weet dat Van der Valk maker is van Haagse Sjonnie over een hardcore ADO-fan, van Crips, groepsportret van een Haagse Antilliaans-Surinaamse gang, en van het indrukwekkende Saving Africa’s Witch Children over als heks uitgestoten, mishandelde, soms vermoorde Nigeriaanse kinderen (Emmy Award!) - die weet dat Van der Valk zich waagt waar niemand komt en dat hij kan filmen ook.

Wat drama betreft verheug ik me uiteraard op Het Spaanse schaep. Eerst was er KRO’s prachtige remake van Eli Assers Schaep met de vijf pooten. Toen een nieuw vervolg, ’t Vrije schaep, dat de Nipkowschijf won. En nu gaat Mokum Lukas achterna naar Spanje. Zelfde verrukkelijke cast; zelfde geweldige scenarist, Frank Houtappels; zelfde heerlijke formule met liedjes uit het collectief geheugen. Kwaliteit gegarandeerd. Onzeker of dat ook geldt voor een andere KRO-dramaserie, Penoza. Acht delen familiesaga in de vaderlandse onderwereld. Genre waarin internationaal bagger maar ook prachtigs is gemaakt. Als het goed is gaat het verder dan boeven kijken en raken we aan de condition humaine. Die ambitie drukken de makers ook uit. Ambitie blijkt bovendien uit de niet geringe cast: naast Monic Hendrickx in de hoofdrol staan onder velen meer Tom Jansen, Olga Zuiderhoek, Fedja van Huët, Marcel Hensema en Raymond Thiry. Die staan nooit in bagger. Regisseur is Diederik van Rooyen. Scenarist Pieter Bart Korthuis, wiens vakmanschap blijkt uit afleveringen voor Keyzer & De Boer Advocaten, maar die mij vooral verraste met zijn scenario voor de onderschatte Telefilm Taartman (2009), een misdaadkomedie. Goed, deze aankondiging is een gok, maar zonder nieuwsgierigheid en hoop is er weinig aan.

Joost van der Valk, Wilders, The Movie, VPRO, zondag 12 september, Nederland 2, 20.15 uur. Diederik van Rooyen, Penoza, 8 delen, KRO, vanaf 12 september, Nederland 3, 20.15 uur. Het Spaanse schaep, KRO, vanaf 5 december, Nederland 1