Menno Hurenkamp

Het nest op wielen

Het veroorzaakt parkeerproblemen en verspreidt zich vanuit Amsterdam-Zuid. De SUV. De Sports Utility Vehicle, ook wel aso-bak of P.C. Hoofttrekker. Terreinwagens om over de grachten te rijden, om anderen in gevaar te brengen en om gewoon veel ruimte in te nemen. De klacht is bekend, de oplossing ver te zoeken. Vanuit dezelfde regio is ook de SUV-fiets gelanceerd. Deze zorgt voor dezelfde kwalen. Het is bijna ondoenlijk om ’s ochtends een lagere school te voet te benaderen. Het plein staat gegarandeerd vol met kriskras neergezette fantasiemobielen van «de Fietsfabriek» of «Christiania». Met een zwarte plastic bak tussen voor- en achterwiel, een enorme bak boven het voorwiel of een bak tussen twee voorwielen ingeklemd. Ellenlange gevaarten, waar de bestuurder een paar meter van het voorwiel vandaan zit, of met trap aandrijving opgetuigde aanhangers, die in de zomer zo achter de Volvo kunnen. Het enige model dat nog ontbreekt is een fiets met een bak voor, achter, links én rechts. Om allemaal vol te stoppen met kinderen en boodschappen, omdat het zo handig is, en gezellig.

Het zijn nestjes op wielen, niet te verwarren met de ouderwetse bakfiets, Mercedes van de krakers. De bakfiets is altijd onderweg naar een ontruiming en ziet er ondanks de standaard vervoerde bedspiralen en matrassen nooit genoeglijk uit. De SUV-fiets is het rijdende deel van de woonkamer van de grootsteedse tweeverdiener, volgepropt met kwetterend kroost. Anders dan de auto- SUV’ers turen de fiets- SUV’ers niet verwaand voor zich uit. SUV-fietsers kijken meestal afgetobd, maar dat mag je ook «verantwoordelijk» noemen. Ze zwoegen. Om het gevaarte gaande te houden, om de last van het gezin over de volgende brug te krijgen, om het oranje stoplicht nog te halen, om straks ook nog op tijd bij de tandarts te zijn, bij de leesclub, op kantoor en dan weer de school. En maar trappen. Aan de kuitspieren van de gemiddelde SUV-fietster kan Ronald Koeman een puntje zuigen. (Freight bikes heten ze in het Engels. Of carrier cycle. Dan weet je dat het werken is.)

Misschien zouden ze Heerma-bikes moeten heten. Naar Enneus Heerma, de CDA-fractievoorzitter die ook zo moest zwoegen. Tien jaar geleden trachtte hij tevergeefs het gezin op de politieke agenda te zetten. Hoon was zijn deel en hij stierf vermoedelijk verbitterd. Er is alleen een Amsterdamse brug naar hem vernoemd, die erg veel op een bh lijkt. Tegenwoordig is er geen politicus meer te bekennen die een ferm pleidooi afsteekt voor de alternatieve woongroep met wellicht hier en daar wat kinderen. Wat best jammer is. Iedereen van links tot rechts vindt het gezin belangrijk, want Nederland vergrijst. Het televisieprogramma Netwerk onderstreepte dat en passant met de mede deling dat jonge vrouwen geen kinderen meer willen krijgen. Maar lees de enquête die het programma hield zelf na op www.netwerk.tv. Precies eenderde van de ondervraagden zegt daadwerkelijk geen behoefte te hebben aan kinderen. De rest wil – heel voorspelbaar – eerst een partner of meer geld. Maar even kleien met de cijfers en het nieuws is dat de meerderheid geen kinderen wil. Tádá, persberichtje eruit! Hoezo, Sven Kockelman? Deugt het wiskunde-onderwijs al zo lang niet? Het gezin is weer goed, scheiden wordt binnenkort weer verboden en de kinderbijslag voor het derde kind wordt 2789 euro, precies de prijs van een Heerma light met huif, afdekzeil, zonneluifel en snelspanzadelbout.