Het nieuws wordt duur betaald

Wat de gemeente Amsterdam heeft bezield toen ze drie jaar geleden de Amsterdamse Kabelmaatschappij verkocht aan A2000, een samenwerkingsverband van Philips en VNU, zal wel altijd een raadsel blijven. Voor het bespottelijke bedrag van 700 miljoen gulden werd een van de dichtstbekabelde regio’s ter wereld van de hand gedaan. Die 700 miljoen zal ondertussen wel grotendeels op zijn, de champagneflessen leeg en de kater nakende.

Na MTV verdwijnt nu ook CNN van de Amsterdamse kabel. CNN weigert de ruim zeven ton te betalen die A2000 jaarlijks van haar commerciële aanbieders als kabeltol vraagt. Alleen als er na half september een atoombom op Amsterdam zelf valt, zullen de inwoners van deze stad dat eerder weten dan de televisiekijkers in Staphorst. Valt die bom echter op Staphorst dan zullen Amsterdammers het de volgende dag in de krant moeten lezen.
De HMG-groep (Veronica en RTL) werd nog net binnen het aanbod gehouden. A2000 lijkt zich geen zorgen te maken, reageert laconiek op de leegloop en zegt dat ze de prijs niet zullen verlagen. En dat is begrijpelijk. A2000, de naam zegt het al, kijkt namelijk verder dan 1998. Het grote plan heet Internet. Inwoners van de regio Groot Amsterdam kunnen via A2000 à raison van negentig gulden per maand een abonnement nemen op A2000, de Internet-provider. Internet via de kabel, honderd keer sneller voor de gebruiker en, vermoedelijk, honderd keer lucratiever voor de beheerder. En televisie op Internet is de toekomst.
Inwoners van Amsterdam die per se de reeds afgestoten en de in de toekomst nog te verwijderen zenders willen onvangen, zullen zijn aangewezen op deze provider. De rekensom is simpel. Een jaarabonnement op A2000, de Internet-provider, kost 1080 gulden. Zevenduizend abonnees brengen jaarlijks dus evenveel geld op als CNN of MTV. In een regio met bijna één miljoen inwoners is het zeer aannemelijk dat het eventuele verlies aan inkomsten uit televisiedistributie meer dan goed gemaakt wordt door de revenuen van het Internet-beheer.
A2000 buit, drie jaar na de oprichting, haar monopoliepositie wel erg opzichtig uit.