Opheffer

Het onderwijs

«Goed, jongelui. Jullie hebben vandaag de krant gelezen. Wat is jullie opgevallen in het nieuws?»

«Meester… De heer Dijkstal van de VVD vergelijkt het asiel beleid van mevrouw Verdonk met de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Vindt mijnheer Dijkstal asielzoekers dan net joden?»

«Ja, dat zou je kunnen zeggen, Ibrahim… goed opgemerkt. Je wou nog wat zeggen?»

«Ja meester… Als asielzoekers net joden zijn, dan is het toch goed dat ze het land worden uitgezet?»

«Eh… nee, Ibrahim… de joden werden in de oorlog ernstig gediscrimineerd, en…»

«Ach, meester, u weet er niks van. De joden discrimineren zelf, en…»

«Nee jongens, dit gaat de verkeerde kant op. Wat is ons nog meer opgevallen in het nieuws?»

«Sharon, meester… Sharon heeft nu besloten…»

«Nee Ibrahim, ik wil Nederlands nieuws! Latifa, jij hebt je vinger opgestoken, zeg het maar…»

«Het Wilhelmus, meester, dat is van de koningin, staat in de krant…»

«Jaaa. Dat is een leuk onderwerp, Latifa. Het Wilhelmus, heeft de koningin gezegd, dat is van mij, en… Wat is er, Latifa? Ik wil net iets uitleggen…»

«Wat is het Wilhelmus, meester?»

«Dat is ook jouw volkslied, Latifa.»

«Dus dat lied over die Duitser is eigenlijk van de Nederlandse koningin, maar is mijn volkslied?»

«Ja, Latifa… Ja… eh… Ja, wat een affaire hè, en… Wat is er nu weer, Latifa?»

«Ik snap het probleem niet… Niemand kent het Wilhelmus, het gaat niet over mij, het gaat niet over Nederland, als de koningin dat lied wil hebben, laat ’r…»

«Ja, Latifa, maar… eh… Wat is jullie nog meer in het nieuws opgevallen, jongelui?»

«De Europese verkiezingen, meester.»

«Heel goed, Nausicaa. De Europese verkiezingen. Wat is daarmee aan de hand, Nausicaa?»

«We moeten stemmen, meester.»

«Juist… We moeten stemmen… Wat is er, Nausicaa?»

«Kunt u uitleggen hoe dat Europese Parlement eigenlijk in elkaar zit? Want ik heb begrepen, meester, dat als ik op de VVD stem, ik eigenlijk op Berlusconi stem, en als ik op het CDA stem, stem ik eigenlijk ook op Berlusconi… Eh… ik begrijp het niet. En als ik op de socialisten stem, omdat ik tegen die oorlog in Irak ben, stem ik eigenlijk op Blair, en…»

«Eh… nee, zo zit het niet, Nausicaa… eh… maar dat gaan we volgende week behandelen… Wat is er, Nausicaa?»

«Alle intellectuelen van Nederland stemmen op de Partij voor de Dieren. Rudy Kousbroek, Maarten ’t Hart, Koos van Zomeren, Charlotte Mutsaers… eh… Kunt u dat uitleggen, meester?»

«Ja… nee… Jongens, we moeten door met de les… Wat is ons nog meer opgevallen in het nieuws?»

«Het Nederlands elftal, meester.»

«Wat is er met het Nederlands elftal, Youssoef?»

«Ja, meester, wat is daarmee?»

«Hoe bedoel je, Youssoef?»

«Het is net de Nederlandse politiek. Geen leider, als team brengt het niets voor elkaar. Iedereen doet harde uitspraken, maar niemand laat wat zien.»

«Ja, Youssoef, je hebt gelijk.»

«U kunt dat zeker niet uitleggen, hè meester?»

«Nee…»

«Wat kunnen meesters eigenlijk nog uitleggen, meester?»

«Oké, jongens, dit was het kringgesprek voor vandaag. Pak jullie boeken maar.»