Kunst: Constable, Zorn, Moti e.a.

Het pure wezen

John Constable, Sluis met een passerende boot, 1826. Olieverf op doek © Collectie The Royal Academy of Arts, Londen

Er staat een boel stil, en er is veel uitgesteld, maar het aanbod is niettemin best fraai. In Rijksmuseum Twenthe: De radicale avant-garde, Italiaans futurisme (vanaf 31 januari). Techniek, verandering, charisma, propaganda, industrie, machines, reclame, snelheid, idiote Italiaanse ideologieën: een heerlijk onderwerp, nog niet eerder in een groot overzicht in Nederland te zien geweest.

In het Kunstmuseum Den Haag: Anders Zorn (1860-1920), De Zweedse idylle, zo’n kunstenaar die de eenvoudige warmte van volk en vaderland in Zweden vatte, de 180-graden-tegenpool van Munch of Strindberg, en dat in een museum dat het perfecte licht heeft voor dit soort werk.

Ook fijn (maar pas in april): een overzichtstentoonstelling van Antony Gormley, in Museum Voorlinden, een kunstenaar die het menselijk lichaam in de ruimte zet, en soms heel veel lichamen in heel veel ruimte, en dat moet daar in Wassenaar vast goed kunnen.

Twee Nederlanders: Melvin Moti presenteert Dreamlife, zijn eerste zeer grote filmproductie, in De Pont, Tilburg, vanaf 19 september. De film was al op iffr te zien en is een fascinerend meesterwerk; De Pont zet hem in de context van Moti’s eerdere werk; films, foto’s, et cetera.

Al bezig, maar misschien over het hoofd gezien: A Mutating Story van Jacob van der Beugel. Dat is een Nederlander, maar opgeleid in Groot-Brittannië in de keramiek door grootheden als Edmund de Waal en Rupert Spira. Van der Beugel paart een hooggestemd, bijna Japans gevoel voor het pure wezen van materiaal aan een al even hooggestemd intellectueel vermogen. Dat leidde al tot een fenomenaal ‘keramisch portret in dna’ voor Chatsworth House, in Derbyshire, en tot een vergelijkbaar project (60.000 handgevormde baksteentjes) voor de majesteiten in Huis ten Bosch. In het onooglijke Museum Beelden aan Zee gaat het vooral over beton, een materiaal dat kanker kan krijgen.

Boven dat alles uit torent John Constable (1776-1837) in Teylers Museum, Haarlem (vanaf 19 september). Een kunstenaar die buitengewoon goed naar de natuur keek, vooral naar het weer en de lucht, en een man die in zijn werk eindeloos veel dingen met elkaar verbindt. Hobbema en Ruisdael, vóór hem; na hem Corot, Courbet, de mannen en vrouwen van Barbizon, et cetera. Prachtige schilder, en een sleutelfiguur.


rijksmuseumtwenthe.nl; kunstmuseum.nl; voorlinden.nl; depont.nl; beeldenaanzee.nl; teylersmuseum.nl