Het verraad van joop van der reijden

Het valt niet mee het nationale omroepdebat nog langer serieus te nemen. Het zijn de kuiperijen van een wanhopige tweedehandsautohandelaar die de toon zetten in het huidige stadium van de onderhandelingen. Het dubbelspel van Joop van der Reijden en John & Joop Endemol, die op het laatste moment hun ‘strategische alliantie’ met het Gooise bestel toch nog dreigen te verruilen voor handjeklap met de Luxemburgse tv- boeren van RTL, bevestigt slechts wat we al wisten.

Van der Reijden is en blijft de aalgladde huurling die 24 uur per dag klaarstaat om zijn dure beloften van gisteren voor een handvol guldens meer in te slikken. En de morele marges van de Soundmix-show-Berlusconi’s Van den Ende en De Mol beperken zich eveneens tot de stelregel ‘de rijkste is de leukste’.
Het meest verbazingwekkend aan de ontwikkelingen van de laatste dagen is wel de enorme verontwaardiging en dito teleurstelling die opstijgt uit de directiekamers van de Hilversumse omroepen en in kringen van de landelijke politiek. De geslagen gezichtsuitdrukking van Marcel van Dam, de woede van Hedy d'Ancona, de onzekere tred van Andre van der Louw terwijl hij zich als een halfdood dier van de ene noodvergadering na de andere sleept: het zijn allemaal signalen van een almaar verder om zich heen slaande ontreddering.
Uit alles blijkt dat de zoutpilaren van het Bestel het echt hebben geloofd: de krokodilletranen van Endemol over het 'gebrek aan creativiteit’ der Luxemburgers, de bekentenissen van Van der Reijden over een op handen zijnde Blitzkrieg van het RTL- concern tegen de vernietiging van Het Bestel. Ze dachten echt dat het menens was met de grote verzoening van de Nederlandse commerciele tv-krachten in de gezamenlijke strijd tegen het Luxemburgse gevaar. Nu het achteraf allemaal een staaltje van blufpoker en rookgordijnen blijkt, blijven de Hilversumse godfathers en -mothers volslagen verbijsterd achter, diep gekwetst over zo veel verraad.
Hallo! Waar zijn we nu helemaal mee bezig? Natuurlijk moest het fout gaan met de strategische alliantie. De geschiedenis leert immers dat ieder pact waar een belegerde partij zich met het mes op de keel toe laat verleiden, uiteindelijk alleen maar uitstel van executie is.
Van Dam c.s. mogen blij zijn dat de ware intenties van Veronica-Endemol zo snel aan het licht zijn gekomen. Daardoor beschikt men nu in ieder geval nog over manoeuvreerruimte om tot een zinnig antwoord te komen op de vraag naar de juiste survival-methode voor de publieke omroep in de media-jungle. En dat is - mensen als ex-NOS-voorzitter Eric Jurgens hebben er al tot vervelens toe op gehamerd - de schepping van een BBC- achtig net, afgeladen met louter prachtprogramma’s die zonder enige reclame- onderbreking voorbij zullen zoeven.
Financieel is zo'n zender makkelijk op te brengen, zeker als er aan de miljoenenverslindende overhead van al die omroepdirecteuren, omroepvoorzitters en omroepadviseurs eindelijk een einde wordt gemaakt.