Münchner Kammerspiele

Hiob

‘Vele jaren geleden leefde in Zoechnov een man die Mendel Singer heette. Hij was vroom, godvrezend en gewoon, een doodgewone jood. Hij oefende het bescheiden beroep van onderwijzer uit. Honderdduizenden vóór hem hadden geleefd en lesgegeven zoals hij.’ Zo begint Hiob van Joseph Roth, een roman over een eenvoudig man, uit 1930.

Een wonderlijke geschiedenis over eenvoudige mensen die de grote wereld binnenstappen, over religieus besef en het afzweren daarvan, over oorlog en vrede, en vooral over Mendel Singers jongste zoon, Menoechem, voorbestemd om epilepticus te zijn, maar ook om weer gezond te worden en een bijzonder mens, met ‘ogen wijd open en diep, en oren helder en vol weerklank’, zoals een rabbi beweert. Koen Tachelet bewerkte Roths verhaal voor het toneel, Johan Simons regisseerde die bewerking in 2008 voor de Münchner Kammerspiele, waar hij vanaf 2010 directeur zal zijn. Het verhaal wordt helder verteld, met eenvoudige middelen, zonder het naturalisme van de roman en zonder Jiddische folklore. Het kale toneel wordt beheerst door een draaimolen, ontwerp van Johan Simons’ ondertussen vaste ontwerper Bert Neumann. Hiob – over de grote pijn en de oudtestamentische woede van kleine mensen. Met de beste toneelspelers die het Münchense toneel te bieden heeft.
LZ

Hiob naar de gelijknamige roman van Joseph Roth
regie Johan Simons bewerking Koen Tachelet
Münchner Kammerspiele
zaterdag 20 en zondag 21 juni
Stadsschouwburg Amsterdam Grote Zaal 20.30 uur

In De Groene Amsterdammer die op 18 juni uitkomt verschijnt een uitgebreid artikel van Loek Zonneveld, over Hiob, Joseph Roth, de voorstelling, de Münchner Kammerspiele en Johan Simons aldaar.