Hoogopgeleide Thai nemen een Engelkind

Bangkok – De 27-jarige medisch-assistente Jom neemt haar kleutergrote pop Ton – het is een jongen – dagelijks in de auto mee naar haar werk. Daar heeft Ton in de ruimte achter de receptie een eigen stoeltje.

In de pauze gaat Jom op de markt of in de shoppingmall op zoek naar kinderkleertjes. En ’s avonds mag Ton soms mee naar een etentje met vriendinnen. Die hebben ook allemaal zo’n Look Thep – een Engelkind. Zoals een groeiend aantal hoger opgeleide jonge vrouwen en mannen in de metropool Bangkok. ‘Het voelt goed’, zegt Jom. ‘En goed voor Ton zorgen schijnt ook nog eens geluk te brengen.’

De trend is in elk geval een geluk voor poppenmaaksters als Mananya, die de goddelijkste Engelkinderen schijnt te maken. Letterlijk. Een onbekende hindoegod geeft haar een bijzondere kracht die ze doorgeeft aan de poppen. Ook stopt ze ‘heilige’ graankorrels in de lijfjes. En – maar dat doen de concurrenten ook – ze laat de poppen inzegenen door bijklussende boeddhistische monniken. Ton komt uit haar stal en bracht driehonderd euro op. Z’n zusjes kosten met hun weelderige haardossen en rijke basiskleding tot wel 750 euro, in Thailand een gemiddeld maandinkomen.

Volgens het departement voor Geestelijke Gezondheid is sprake van een slimme mix van oud bijgeloof en de moderniteit. Thai dwingen sinds mensenheugenis geluk af door te offeren aan foetussen en overleden kleine kinderen, die door hun onschuld goede contacten hebben in de geestenwereld. De poppenverheerlijking is niet meer dan een nieuwe versie van dat heidense gebruik. De militaire regering wil geen positief dan wel negatief poppenadvies geven. Maar onder verwijzing naar groeiende persoonlijke schulden roept juntaleider Prayuth op geen pop te kopen als je die niet kunt betalen.

Sinds een sukkelende deejay op tv verklaarde dat zijn wereld opeens ten goede veranderde toen hij een pop kocht, zet de trend verder door. De poppen krijgen op steeds meer plaatsen een warm welkom. Restaurants presenteren speciale Look Thep-menu’s, de taxicentrale profileert zich ten opzichte van de overvolle stadsbussen als popvriendelijk en vliegmaatschappij Thai Smile verkoopt met succes tickets voor poppen, zodat die niet meer onder de stoel of in het bagagerek mee hoeven.

Of ze met haar Look Thep echt geluk kan afdwingen, weet Jom niet. ‘Maar ik voel me wel gelukkig met Ton. Goed opgeleide Thai kiezen steeds vaker voor hun carrière. Mijn vriendinnen en ik stellen een man en kinderen uit. Liever een Engelkind!’


Beeld/credits