Hp/de tijd publiceerde ooit een analyse van de …

HP/DE TIJD PUBLICEERDE ooit een analyse van de Nederlandse roddelpers. Speciale aandacht was er voor de zogenaamde Patty Harpenau-factor: ‘De “schilderende bijstandsmoeder” Patty Harpenau is de meest ongegeneerde zelfpromotor die zich in schaamteloze bochten wringt en zelfs een huwelijk in scene zette om in de bladen te komen. Zo erg zelfs, dat Weekend een Patty Harpenau-stop inlaste.’

Harpenaus ‘schaamteloze bochten’ zitten bijvoorbeeld al in haar biografie: die is een allegaartje van verzinsels. Te beginnen bij haar naam. Patty heet eigenlijk Antoinette. Antoinette, dochter van een keurige katholieke moeder, wilde echter nadrukkelijk als een joodse schilderes door het leven gaan en veranderde haar naam in Patty. Haar eerste schilderijen werden vervolgens vooral gekocht door leden van de joodse gemeenschap.
Enige zekerheid is er slechts over een feit: ze werd geboren en groeide op in Amsterdam-Zuid. 'Ik was een rebel op school’, zegt Harpenau in de Nieuwe Revu. Op de Montessori-school trok ze volgens een klasgenote bij de andere meisjes de onderbroeken naar beneden. Later specialiseerde ze zich in herenslips.
De toneelschrijver Eli Asser vertelde ooit tegen De Telegraaf: 'Patty is een lieve duif die over Amsterdam vliegt.’ Dat was toen hij een expositie van Patty mocht openen in cafe Dante aan de Spuistraat. Als tegenprestatie zou hij enkele schilderijen van haar krijgen. Die heeft hij nooit gezien. Een lieve duif vindt hij haar niet meer.
In haar vlucht over Amsterdam heeft Harpenau een spoor van verwoestingen achtergelaten. Kapotte huwelijken, gefleste managers, collegaschilders die haar bloed kunnen drinken. Ze is, weet men, vals, gemeen, hysterisch, psychopatisch, een beroepsoplichtster en de vuilste leugenares van Nederland.
Wat schilderstijl betreft schurkte ze tegen de Cobra-groep aan. Zelf benadrukte ze echter dat haar stijl 'Harpenaus’ was. Corneille vond haar echter 'kattedrek’. Tijdens een liefdadigheidsveiling maakte ze stennis toen een schilderij van wijlen Niek Jonk meer opbracht dan een van haar. Wanneer Patty voor een goed doel gaat schilderen, weigeren velen mee te doen. Maar dat lijkt niet tot haar te zijn doorgedrongen. Tegen De Telegraaf zei ze: 'Gelukkig merk ik ook dat mijn collega’s me nu accepteren. Er waren tijden, nog niet zo lang geleden, dat ze de draak met mij staken en me niet serieus namen, maar nu zien ze gelukkig dat ik knok voor mijn idealen en serieus bezig ben.’
TONIO HILDEBRAND, ex-coureur en ('Niet goed, geld weg’) marktkoopman: 'Ik heb haar omhoog geholpen op de ladder. Toen ze bekend werd, zag ik haar niet meer. Daarvoor belde ze me wel vier keer per dag. Zelfs mijn vrouw zei: heb je soms een verhouding met die Harpenau? Dan zei Patty weer: ik heb een expositie in Den Bosch, kom je alsjeblieft langs? Ik houd niet van die vernissages, daar komen dan zestig mensen in spijkerbroek en schenkt men Albert Heijn-jus d'orange en zure wijn en praat men over de diepte van het werk. Maar dan staat Patty daar met een rode roos en sta ik de volgende dag samen met haar in de bladen. Vroeg ze aan me: dat vriendje van je, is die rijk? Ja, die is rijk, antwoordde ik dan. En als ik nou met hem slaap, wil die dan een schilderijtje van me kopen? Puur karakterologisch gezien is het een absoluut waardeloos meisje. Ik haat haar niet eens, het is gewoon een pestwijf.’
'De Madonna van de Schilderswereld’ werd ze genoemd. Harpenau in de Nieuwe Revu: 'Het is vandaag de dag niet meer genoeg om de sterren van de hemel te schilderen, je moet een totaalpakket in huis hebben. Je moet een babbel hebben, een mediatraining volgen.’ Patty’s mediatraining had succes. Als ze in haar geboortestad een expositie hield, belde ze zelf de pers. 'Jullie moeten komen, ik heb twee kinderen en die moeten eten.’ Ze deed mee aan Sterrenslag en blufte dat ze het grootste doek ter wereld ging schilderen, ten bate van Unicef. Waarmee ze andermaal de pagina Prive in De Telegraaf haalde.
Ze bazuinde overal rond dat Playboy haar had gevraagd naakt te poseren voor een astronomisch bedrag. De redactie van Playboy wist van niets. Volgens Patty waren al haar exposities in Amerika uitverkocht en stonden de camera’s van CNN te snorren zodra ze in New York landde. Geen Amerikaan die bereid is te harer gunste te getuigen.
HARPENAU IN DE Nieuwe Revu: 'Ik ben opgevoed met het idee dat meisjes geen seks hebben voor het huwelijk.’ Dat hielp niet; ze verwisselde mannen als waren het schoenen. Een Amerikaanse juwelier werd smoorverliefd op haar, verkocht hals over kop zijn twee winkels en kwam naar Nederland. Op dringend verzoek van Patty. Toen de stomkop eenmaal in Amsterdam was, bleek Patty een nieuwe vriend te hebben.
De actrice Inge Iepenburg, bekend van de soap Goede tijden, slechte tijden, begint bij het horen van haar naam spontaan te hyperventileren. Toen de relatie met Inges vriend uit ging, was het Patty Harpenau die acuut het exclusieve verhaal daarover aan Prive verkocht.
Maar zelfs 'de bladen’ kregen op een goed moment genoeg van haar. Keerpunt in haar mediacarriere was het volledig in scene gezette huwelijk met Jean Mentens, toenmalig hoofdredacteur van de Nieuwe Revu. De bruiloft in het Amstelhotel moest een absoluut media-event worden. Jean Mentens verkocht de primeur aan Weekend en Prive. De bladen waren woedend toen bleek dat het huwelijk doorgestoken kaart was en besloten tot een totale Harpenau-stop.
Het werd rustig rond de kunstenares. Patty in de Nieuwe Revu: 'Als ik heel eerlijk moet zijn, werd ik moe van de intriges, de concurrentie, het gejen, de kinnesinne. Als je op een feestje liep en iemand zag er goed uit, dan kon niemand het door de strot krijgen dat te zeggen, maar op het moment dat je er slecht uit zag: ja, dat was leuk!’
Haar huidige vriend Jos Kuyer heeft ze leren kennen tijdens het sportieve programma Sterrenslag. Kuyer, presentator van het Avro-programma De sterkste man van Nederland weet nu als geen ander wat de Harpenau-factor is. Zijn voormalige echtgenote, Tros-coryfee Tineke Verburg, knipte, nadat hij haar bekende met La Harpenau samen te gaan wonen, alle knopen van zijn broeken en overhemden. Met de boodschap: 'Als ze zo goed kan naaien, kan ze dit ook wel.’
Tonio Hildebrand: 'En ze doet het weer! Belt ze de bladen op: he jongens, Jos Kuyer komt zo en zo laat op Schiphol aan, ik haal hem dan af en dan kunnen jullie mooi foto’s maken. Nee, Kuyer schijnt dat niet leuk te vinden.’
Tegenwoordig specialiseert de veelzijdige Harpenau zich in psychosynthese, een soort therapeutische metafysica om mensen in contact te brengen met zichzelf. Ze schreef er zelfs een boek over: Blauw voor jou (uitgeverij Strengholt). Ze gelooft heilig in deze nieuwe 'wereldgodsdienst’ en oreert dat de kleur van God heel mooi astraal blauw is. Maar wat ze ook onderneemt, de media zwijgen als het graf.
De lieve duif is vleugellam.