Autokerkhof Een fossiel van onze tijd zou een afdruk van een iPhone laten zien, of van een autosleutel. Jim Reinders creëerde Carhenge in Nebraska: een ode aan de sporen die de moderne mens nalaat in de natuur van morgen.

Verpakkingen** ** We kennen langzamerhand de verpakking van voedsel beter dan de oorspronkelijke inhoud. Spinazie komt uit de diepvries, à la crème. Het imago van de buitenkant overheerst, we eten het idee van de verpakking.

Logo’s** ** Natuur heeft een positieve connotatie en marketeers weten dat en gebruiken referenties in logo’s, naam en design. Biomimicmarketing heet het, en hoe meer je erop let, hoe vaker je het ziet. Niet alleen bij het Wereld Natuur Fonds, maar ook bij sportschoenen (Puma), banken (de leeuw van ING), of frisdrank (Red Bull).

Hak** ** Als het gemaakte en het aangeborene versmelten, vervaagt ook de grens tussen echt en nep. Zou het kunnen dat intieme technologie - een ingeplante chip - zorgt voor genetische verrassingen?

Watermeloen Modern eten is makkelijk te verpakken, vervoeren en op te slaan. Zoals een vierkante, in dozen -gekweekte, watermeloen. Of gemakkelijk te eten, zoals een salami van ei. Modernist food is misschien kaal, functioneel, uniform en zonder context of connectie, maar wel echt.

Vlinder** ** Wetenschappers van de universiteit in Buffalo, New York, kweekten een genetisch gemodificeerde vlinder. Straks kunnen ze er wellicht een logo op zetten, of een productnaam. Is het design by evolution, dan wel evolution of design?

Wegenweb We veranderen het natuurlijke landschap ingrijpend. Nu leven we in het holoceen, straks wellicht in het antropoceen - het tijdperk dat wordt gekenmerkt door de invloed van de mens op de omgeving.