I love dutch

Nederlands bekt niet lekker, vinden marketingmensen. En dus drijft de kapper een barbershop, verkoopt de bakker bagels met cream cheese topping en werven uitzendbureaus storekeepers in plaats van magazijnbedienden. De oogst van een dagje shoppen door Amsterdam: ‘Please make your order at the counter.’ ..LE LIJN DRIE LOOPT LANGS de rand van het Amsterdamse centrum, van Amsterdam-Oost naar Amsterdam-West. Ik reis naar het vertrekpunt bij het Muiderpoortstation. Mijn strippenkaart heb ik gekocht bij een OV-shop. In de tram lees ik de reclame van Oscar Carpets (‘Meer dan carpets alleen’).

Bij Muiderpoort stap ik uit en loop ik recht op bakker Blank af. ‘Let’s do the bagel!’, zo verwelkomt hij mij. Langs een keur aan snackbars wandel ik richting centrum.
Overal hangen affiches op de muren. In Pam’s party centre in de Jan van Galenstraat is het binnenkort ladies night. Diverse bands zullen dan optreden, sommige met support act. Na het feest is er een after party.
Ik loop langs Kool Dudes, waar men kinderkleding verkoopt. De schoenenman even verderop verkoopt anti-rain spray. Bij de meubelzaak zijn in de aanbieding een shaker- en een sidetable.
Om de paar honderd meter word ik uitgenodigd een nieuwe hi prepay-telefoon aan te schaffen. Voordeel is dat ik zelf de voice mail aan en uit kan zetten.
Ik passeer restaurant Parkview aan het Oosterpark en zie dat er bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis wordt gebouwd. Aan het werk zijn onder meer een 'supervisor install.’ en een engineering BV. Langs Ajanta Tours (een reisbureau), Maxi-Clean (stomerij), de Handy (bouwmateriaal), Carcenter Carex (garage), Road (installatiebedrijf), coffeeshop Honky Tonky (plaats om marihuana te roken), barbershop (kapper) gaat het in stevig tempo richting Amstel.
Ik heb geen mobil phone en ben dus aangewezen op PTT Telecom. In een telefooncel lees ik de aanwijzingen op het display en zie ik dat ik kan kiezen tussen scope- en collect-gesprekken. Daarvoor heb ik wel een chip card, credit card of chipper nodig.
AAN DE OVERKANT van de Amstel lees ik op een affiche dat eind maart in Paradiso een festival voor jongeren plaatsheeft. Inititatiefnemer is het niet bepaald oubollige ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Op Move Your World komen Wim Kok en andere hot shots ook. Met een personal chip card krijg je er een stem in de global village. De Move Your World-message werd geformuleerd tijdens fast talks, waarbij live werd ge-chat. Verder op het festival: video-conferencing, workshops, talkshows, lifestyle en cultures, videolinks, homepage design, video-editing, culture shock, move your look, East meets West, Extreme Sports, The Day of your Life, the Ultimate Experience, bodypainting, My World Newspaper en veel chatten (worldwide).
Voorbij een pizza delivery, een hair designer, Butterfly Creation (haarmode) en een video- en record centre kom ik bij de Etos een reclame voor klassieke muziek tegen. Het gaat om een opname van Bachs MatthÑus Passion door het Holland Boys Choir en het unieke Baroque Orchestra. Schaf ik de cd aan, krijg ik een airmile. Ik kan, vertelt een poster verderop me, ook gewoon naar een Thunderdome Weekend of Terror gaan.
In Wildschut eet ik een broodje: een BLT (bacon, lettuce, tomato).
Een uitzendbureau. Daar zal ik er, nu ik Oost uit ben, opvallend veel van tegenkomen. Manpower adviseert: 'Let your friends get manpowered.’ Timing schreeuwt het van zijn etalageruiten: 'Join the team’ en 'Set your own goals.’ Voorts zijn er Pro Job, Job Select, Interfact en, met veel gevoel voor symboliek: U-point.
'Ben je een teamplayer?’ vragen sommige bureaus. Ze zoeken consultants, storekeepers, een assistent human resources, account representatives, account executives, media-executants, administration supervisors, office managers, shop managers, direct marketeers, calculators, proces-operators, shovel machinists, telemarketeers en unit-secretaresses.
Ook is er veel werk voor medewerkers: helpdesk-medewerkers, welcome desk-medewerkers, costumer service-medewerkers, call center-medewerkers, all-round-medewerkers, medewerkers met telesales-ervaring en medewerkers voor hardware- en software-bedrijven.
Bij Holland Uitzendbureau worden shopkeepers gevraagd. Nieuwsgierig stap ik naar binnen en spreek ik een medewerkster aan. Ik leg uit dat ik niet voor een baan ('een job’) kom en vraag haar waarom zo veel functieomschrijvingen in het Engels gesteld zijn. Stomverbaasd kijkt ze me aan. Een beetje argwanend ook. Misschien is zij wel een shopkeeper, bedenk ik. Nee, dat is ze niet. Een shopkeeper, zegt ze, is een magazijnbediende. En dat zo veel van de functies in het Engels gesteld zijn, ja, dat is nou eenmaal zo. Gewenning, denkt ze, speelt een grote rol.
Ruurd Hielkema van marktonderzoeksbureau Trendbox heeft een plausibele verklaring. Toen de beschaving oprukte, ging een schoonmaakster een werkster heten. Na verloop van tijd betekende werkster eigenlijk weer gewoon schoonmaakster. Daarop ontstond behoefte aan weer een nieuwe naam. Een die iets meer status gaf. Dat werd interieurverzorgster. Ook een interieurverzorgster is inmiddels weer gewoon een schoonmaakster. Daarom zal zij binnenkort wel een mooie Engelse naam krijgen. Kwestie van 'puur cosmetisch upgraden’, zegt Hielkema, die het verder niet zo somber inziet met de Nederlandse taal. In Nederland is de kennis van het Engels bijzonder groot, weet hij. Zo groot dat een Amerikaanse trendwatcher daarin grond zag voor de voorspelling dat Nederland aan het begin van een nieuwe Gouden Eeuw staat.
RICHTING Van Baerlestraat lopend merk ik dat de kleding- en de lichaamsverzorgingsbranche ook zeer internationaal geori‰nteerd zijn. Unzipped Fashion, Elka’s Casual Fashion, Calvin Klein underwear. Yoshi mode, boetiek voor casuals en Nicky’s limits, jeansstore, outletstore, The Society Shop, The Better Men Shop en The Gent Store.
Veel winkels verkopen casuals en vaak doen ze dat for men.
Good 'n’ Natural is een alternatieve kruidenier, ofwel: 'de grootste multi branded voedingssupplementenfabrikant van de wereld’. Good 'n’ Natural werkt samen met Starroyale Holland. Samen zijn ze 'only the best, only in healthfoodstores’.
Ik zoek een kapper, ik zie hairdressers, een hairstylist, hairstudio The Freaks (mÇt hairextensions) en nog een hairstudio (met styling en cosmetics). Maar ook schoonheidssalon Touch of Beauty Çn Techno-dent kunstgebitten.
Ik kies voor Studio Kappers. Daar kan ik onder meer kiezen voor streaks. Kapster Annet legt uit wat dat zijn. Streepjes van een andere kleur door je haar. 'Kijk’, zegt ze, 'als je tegen iemand zegt: ik doe een coupe soleil in je haar, dan denkt die gelijk: O jee, een coupe soleil. Maar bij streaks, ja, dan weten ze niet precies wat het is. Het klinkt gewoon wat spectaculairder.’
Als een klant niet op komt dagen krijgt-ie een 'ns-je’ in de agenda. Dat betekent no show. Ooit schreef een Amerikaanse medewerker het zo op, en dat gebeurt nu nog steeds.
BIJ DE ABN-Amrobank gebruik ik mijn pas, mÇt airmiles en chipknip, om geld op te nemen. Binnen liggen folders met checklists. Ik lees wat ik met mijn geld kan doen. Het 'totaalpakket aan financi‰le diensten’ behelst naast veel efficiency onder meer diensten als: Lease, Factoring, Eurotransfer, OfficeNet (Basic en extra), Smartcard, HomeNet, Electronic Banking (mÇt Electronic Banking ServiceDesk), Hedging Products. Via interpay kan ik mijn geld ook in een sealbag deponeren. Voor vragen zijn er gelukkig een account manager en een helpdesk. Ik zal teruggebeld worden.
Even verderop zit een Primafoonwinkel. Van de persvoorlichter van PTT Telecom (het kan ook KPG zijn geweest) weet ik waarom zijn bedrijf Engelse termen gebruikt. Uit marktonderzoek blijkt dat klanten meer telefoons en abonnementen kopen als die een Engelse naam hebben.
Voor een mobile kan ik kiezen uit de diverse modellen van de pocketline. Sommige met lange stand by-tijd. Ik moet ook een abonnement nemen. Een hi-abonnement bijvoorbeeld. Of een office space profit-abonnement. Een data space-abonnement kan ook. Ook free space-, prime space profit-, euro space profit- en super space profit-abonementen behoren tot de mogelijkheden.
Daarenboven biedt de PTT diensten aan als voice mail, easy switch, short message service, fax mail, easy connect, easy info en accesoires als een buzzer, een booster(kit), een hi aquapac, een high capacity-batterij, een light batterij en een economic batterij. Het Business Center PTT verkoopt ook een carkit. Die werkt handsfree, eventueel met music/radio mute, met standaard Voice Dialling (toets in: 555-send) en automatisch zachter zetten van de car-stereo. De help desk is on-line.
Ik koop een blaadje. Body en Beauty. Aangekondigd staan artikelen over hoe ik in shape blijf, piercings ('afschuwelijk!’), de do’s & don'ts van het nieuwe stretchen, B & B’s worldbeautyguide, een foundation-test, de nieuwe trend in Amerika: natural beauty ('het draait niet meer om de perfecte look’) en het Sauna Relaxation Health Plan.
Ik blader door naar het artikel over trendwatcher Regine Nusselein. In de intro wordt gevraagd: 'Zeggen de termen relax wear en bodyhugging-stoffen je nog iets?’ Met de nieuwe easy-care-easy-ware-kleding kan ik me overal vertonen. Het draait allemaal om body care, en om body control, medical fabrics en sunblockers. Het gaat de moderne vrouw om kleding die niet overdone is. Ze wil gewoon happy zijn en bezoekt graag beauty-instituten en beauty-salons, bijvoorbeeld voor een anti-cellulitekuur met ultra sound. 'Het gevoel van well-being krijgt de overhand.’ Over winkelen: 'In de toekomst hebben we alles on demand (maar we blijven ook gewoon shoppen in onze vrije tijd - tailormade).’
BUITEN, OP DE hoek van de Overtoom, stuit ik nog op een Greenpoint. Dat is een groen bordje met een kastje erboven, bedoeld voor mobile phones.
Richting het eindpunt van lijn 3 aan de Zoutkeetsgracht kom ik nog veel shops en stores tegen. Davis Nicols, the finest attraction. Artbook. Tearoom. Bo-rent. Coffeeshop Common Sense. Een auto-supply. Lijstenmakerij Framing Sisters.
Moe van het lopen drink ik een coffee bij Gary’s Muffins aan de Marnixstraat. De orange juice is fresh en de bagels zijn met toppings als cream cheese. Maar: please make your order at the counter. Naast me zitten twee jongens en een meisje. No matter what, ze vinden dat hier een goeie mood hangt. Zonder re-fill verlaat ik het etablissement.