In Ghana is elke Uber-rit een avontuur

Accra – ‘Hello boss! Dit is uw Uber-chauffeur’, klinkt het aan de andere kant van de lijn. ‘Waar bent u?’ Verbaasd kijk ik naar het navigatiesysteem op mijn telefoon, want diezelfde routebeschrijving hoort mijn chauffeur ook op zijn scherm te zien. Topografie blijkt echter geen onderdeel van het curriculum op de Ghanese scholen en dus leren de meeste chauffeurs kaartlezen aan de hand van Ubers routeplanner. Omdat men hier niet met adressen maar met herkenningspunten navigeert, besluit ik de chauffeur telefonisch langs Accra’s bekende plekken naar het ophaalpunt te begeleiden.

Uber is een graag gebruikt vervoersmiddel in het West-Afrikaanse land en draagt als taxidienst bij aan de werkgelegenheid door dagelijks duizenden bestuurders de hobbelige wegen op te sturen. Desalniettemin is niet iedereen te spreken over de Amerikaanse internetgigant, die een commissie van 25 procent over elke rit heft, waardoor geld vanuit de Ghanese economie direct naar de Verenigde Staten verdwijnt.

Het is ook geen vetpot voor de bestuurders. Daarom weigert Solomon, mijn chauffeur van vandaag, de airconditioning aan te zetten. Want de koude lucht, zeer welkom in het tropische klimaat, slurpt volgens hem benzine. Druipend van het zweet vertrekken we, terwijl Solomon weifelend vraagt waar we heen gaan. Na een bondige routebeschrijving stuurt hij zijn gedeukte bolide de ringweg op. Al gauw mist hij een afslag en zijn we hopeloos verdwaald in een van Accra’s meest dichtbevolkte buurten. ‘Sorry boss, mijn navigatiesysteem werkt niet en de internetverbinding is slecht vandaag’, verontschuldigt hij zich.

Als we voor een stoplicht staan, boort een andere bestuurder zijn auto plotseling in Solomons achterkant. ‘Óh! Óh!’ klinkt zijn typisch Ghanese kreet, terwijl hij uitstapt en naar de andere bestuurder loopt. Gezamenlijk kijken ze luttele minuten naar elkaars bumper, waarna ze elkaar de hand schudden en Solomon opgelucht in de auto stapt. ‘Alleen een deukje’, legt hij met een brede grijns uit.

Ruim een uur later dan gepland stuurt hij zijn auto de parkeerplaats van mijn bestemming op. Uber berekent zes euro voor de rit. ‘Ik heb geen wisselgeld’, zegt Solomon onschuldig als hij acht euro aan Ghanese biljetten in zijn hand gedrukt krijgt. In alle haast mag hij het wisselgeld houden. ‘God bless you! En vergeet niet om me een goede beoordeling te geven op Uber!’ roept hij vanuit zijn auto.