In New York blijft de auto de baas

New York – Op een gemiddelde dag in New York City vinden 120 ongevallen plaats waarbij een auto betrokken is en minstens een persoon gewond raakt. Een fietser die wordt aangereden, zoals afgelopen donderdag ene Mike overkwam op Second Avenue, is dan ook niet nieuwswaardig – zeker als de fietser de crash overleeft. Ditmaal gebeurt het echter onder de ogen van Gersh Kuntzman, redacteur van Streetsblog NYC, een veelgelezen website over de openbare ruimte, vervoer en fietsen in de stad.

Mike fietst nietsvermoedend op het groen geschilderde fietspad op Second Avenue als hij geschept wordt door een auto die links afslaat naar een parkeergarage. Verzachtende omstandigheid voor de automobilist: haar zicht was belemmerd door een fout geparkeerde auto. Mike vliegt door de lucht; zijn hoofd, beschermd door zijn helm, slaat als eerste tegen het asfalt, waarop hij op zijn rug landt. Hij blijft brullend van de pijn op straat liggen.

Nadat hij per ambulance is afgevoerd, arriveert de politie: zes agenten, verdeeld over vier dienstauto’s. Agent McCloud leidt het ‘onderzoek’. Na een kort gesprek weet de agent genoeg: de automobilist mag doorrijden, ook de geparkeerde auto komt er zonder bekeuring vanaf. Verbijsterd haalt Kuntzman verhaal bij McCloud. ‘Waarom geeft u de automobilist geen bekeuring?’

‘Het was gewoon een ongeluk’, antwoordt de agent. ‘Ze zag hem niet.’

‘Met alle respect’, dwingt Kuntzman aan, ‘maar dat is juist een reden voor een bekeuring. Het is de verantwoordelijkheid van de automobilist om doorgaand verkeer, dus ook fietsers en voetgangers, voorrang te verlenen.’ ‘Het was een ongeluk’, herhaalt McCloud. ‘En waarom geen bekeuring voor de geparkeerde auto?’ Daarop krijgt Kuntzman geen antwoord, en hij weet waarom: op het dashboard van de auto ligt een parkeervergunning van een politiechirurg. Dat die niet geldig is in een No Standing Zone maakt niet uit.

Het is het zoveelste bewijs dat de politie van New York corrupt is, fulmineert Kuntzman. De agenten bezien het verkeer vanuit het oogpunt van automobilisten, fietsers vinden ze maar vervelend en horen niet echt bij het verkeer.

Dat van de politie geen verlossing hoeft te worden verwacht voor de vele aanrijdingen weet Kuntzman. Bekeuringen, hoe gerechtvaardigd ook, hadden de aanrijding van Mike niet teruggedraaid. Verlossing kan alleen van het stadsbestuur komen, dat helaas de visie ontbeert om net als Amsterdam, Londen en Parijs een einde te maken aan de prominentie van de auto.