Indiase tv-blunders in Zuid-Afrika

Johannesburg – De studenten journalistiek van de Rhodes Universiteit in Grahamstown stonden schaterend voor een computerscherm. ‘Spoel nog eens terug!’ En nogmaals kwam die YouTube-clip voorbij van het net opgerichte Zuid-Afrikaanse televisiekanaal African News Network 7 (ann7). Het amateuristische, schokkerige camerawerk, de zich versprekende presentatrice, de tenenkrommende stiltes, de paniek in haar ogen.

Er verschenen nog talloze bloopers, iedere dag weer. Al snel werd duidelijk dat de zender modellen had ingehuurd als presentatrices, maar dat die mooie meiden nog wel wat training nodig hadden voordat ze ‘Grand Prix’ zouden zeggen in plaats van ‘grand pricks’.

De lancering van ann7 eind vorige maand verliep zo dramatisch dat de consulting editor Rajesh Sundaram al binnen een week ontslag nam en daarna naar India ‘vluchtte’. Sundaram beweert dat president Jacob Zuma zich hoogstpersoonlijk met de televisiezender had bemoeid om zich ervan te verzekeren dat ann7 een subtiel pro-anc-standpunt zou innemen.

ann7 is opgezet door de Gupta-familie. ‘De Gupta’s’ zijn de drie Indiase broers Atul, Ajay en Rajesh, die in de jaren negentig naar Zuid-Afrika kwamen en er het bedrijf Sahara Holdings opzetten. Al snel ontwikkelden ze nauwe banden met belangrijke politici, onder wie president Zuma. Eerder dit jaar kwamen de Gupta’s in het nieuws toen zij een privé-vliegtuig uit India met zo’n tweehonderd gasten voor een bruiloft lieten landen op de militaire vliegbasis Waterkloof bij Pretoria. Het blijft vaag wie ze daar toestemming voor had gegeven. Blijkbaar hadden ze ter intimidatie de naam van de president en wat ministers gebruikt. Het incident, dat nu bekendstaat als ‘Guptagate’, riep vragen op over nationale veiligheid en over hoe ver de invloed van de Gupta’s reikt.

Het Gupta-imperium bestrijkt inmiddels vele sectoren van de economie, waaronder IT, mijnbouw en media. In 2010 zetten de Gupta’s het dagblad New Age op, dat net als ann7 een dramatische start beleefde, met een redactie die de dag voordat de eerste krant werd gedrukt ontslag nam.

Om de schade van de ann7-blunders te beperken werd het Indiase bedrijf Aiplex ingehuurd, om de clips van YouTube te laten verwijderen. Tevergeefs natuurlijk: de blunders zijn nog steeds op YouTube te zien, verpakt in andere programma’s. Iedereen die 5.32 minuten vol ongeloof wil gniffelen kan op liveleak.com een hele rij ann7-blunders achter elkaar zien.