Rome – Het Amsterdamse pleegkind van de Russische Hermitage heeft tenminste nog eigener beweging besloten om de grote tentoonstelling Russische avant-garde: Revolutie in de kunst met vijfhonderd werken te leen uit Sint-Petersburg te schrappen. De publiekstrekker over de Russische avant-garde zou duren tot januari 2023.
In Italië hebben alle instellingen en musea die op dit moment werken te leen hebben van de Russische Hermitage een brief ontvangen van directeur Mikhail Piotrovsky, waarin hij de uitgeleende werken per ommegaande terugeist op gezag van het Russische ministerie van Cultuur. En het gaat best om veel, in sommige gevallen om de dragende werken van een tentoonstelling. Zoals bijvoorbeeld Titiaans prachtige Portret van een jonge vrouw met verenhoed (1536), voor de net in het Palazzo Reale van Milaan geopende tentoonstelling Titiaan en het beeld van de Venetiaanse vrouw in 1500, die loopt tot 5 juni 2022. Het portret moet onmiddellijk terug naar Sint-Petersburg, zoals ook Jonge vrouw met oude man en profil van de Venetiaanse Renaissance-schilder Giovanni Cariani. Een lange rij van Milanese bezoekers mocht de afgelopen week nog even snel de twee meesterwerken van eigen bodem komen bekijken, niemand hoefde te reserveren, gewoon doorlopen met maskertje op, het was misschien de laatste kans om ze ooit nog te kunnen zien in Italië.
Minder pijn doet het terugtrekken van 23 werken uit Sint-Petersburg voor de tentoonstelling over de Grand Tour in de Gallerie d’Italia, ook in Milaan, want die zou op 27 maart toch sluiten. Allemaal werken van Italiaanse meesters, die nu spoorslags terug naar Rusland moeten, uiteindelijk slechts een weekje eerder dan gepland. Heel veel pijn daarentegen doet het terugfluiten van de tachtig Kandinsky’s die waren uitgeleend aan het noordelijke Rovigo voor de tentoonstelling Kandinsky: Het werk 1900-1940 in het Palazzo Roverella. Een bijna onmogelijke prestatie, tachtig Kandinsky’s uit Sint-Petersburg en Moskou te leen, voor een tentoonstelling die zou lopen tot 26 juni. Verdrietig is tot slot ook het terugfluiten van een heel moeilijk te krijgen Picasso uit Sint-Petersburg voor de tentoonstelling Pablo Picasso, jonge vrouw van de Fendi-Fundatie in Rome, die loopt van 15 februari tot 15 mei. De Italiaanse minister van Culturele Zaken Dario Franceschini doet bijzonder laconiek over de brief uit Sint-Petersburg. ‘Wanneer de eigenaar zijn werken terug wil, sture men ze terug’, aldus zijn reactie.