De Groene Live #26: Strijd om de ziel van Amerika. Kijk woensdag om 20.30 naar de live-uitzending. Meer informatie

Altvioliste

Jong talent: Dana Zemtsov (19 jaar)

Studeert aan het conservatorium in Maastricht. Gaf concerten in de VS, Europa en Latijns-Amerika en won in 2010 de Avond van de Jonge Musicus met Il Carneval di Venezia van haar docent Michael Kugel.

Medium rc20111206danazemtsov03

Wanneer wist je dat je viool ging spelen?
Mijn ouders zijn allebei musicus en ze speelden toen ik geboren werd allebei in orkesten. Dus ik denk dat ik muziek meekreeg sinds ik een foetus in de buik was.’
Welke wijsheid heb je van ze meegekregen?
Dat je in dit leven nooit klaar bent met leren.’
Wat zou je anders doen dan je ouders?
Niks, ik bewonder ze enorm! Als ik bedenk dat zij in de jaren negentig, toen ze net zo oud als ik waren, erin slaagden om van de Sovjet-Unie naar Mexico te verhuizen en daar meteen als aanvoerders in de beste orkesten te werken… Ze zijn daarna nog twee keer verhuisd, eerst naar Noorwegen, daarna naar Nederland. Het is toch onvoorstelbaar voor ons, nu, om zo'n grote stap te maken op je twintigste. En ze zijn muzikaal altijd actief gebleven en hebben mij en mijn zusje gelukkig gemaakt.’
Wat is je grootste angst?
Spinnen. Hoogtes. En dat er iets met mijn armen, handen of oren gebeurt.’
Wat is je devies?
C'est la vie!’
Wat is je dierbaarste bezit?
Waarschijnlijk mijn altviool. Het is niet een heel bijzondere Italiaanse “oude meester”, maar ik heb er heel veel mee beleefd. Zelfs als ik een beter instrument moet aanschaffen, denk ik niet dat ik ooit in staat zou zijn om hem te verkopen.’
Waarom ben je van viool op viola overgestapt?
Ik begon met viool omdat het voor een altviolist altijd beter is om met viool te beginnen om de techniek onder de knie te krijgen. Ik wist vanaf mijn derde dat ik eventueel naar altviool over zou stappen. Misschien wel eerder, maar daar heb ik niet echt herinneringen aan.’
Wie zijn je helden?
Michael Kugel. Behalve een van de grootste altviolisten is hij ook een heel bijzonder mens. Hij heeft ongelooflijk veel meegemaakt. En hij heeft het imago van de altviool, die altijd als een oninteressant begeleidingsinstrument werd gezien, veranderd door er virtuoze en briljante stukken voor te schrijven. Hij maakt er een solo-instrument van met dezelfde “waarde” als een viool of een cello!’
In welk land wil je later wonen?
Ik zou overal een beetje willen wonen. Ik wil later heel veel verhuizen en verschillende plekken meemaken, dat moet een mooie ervaring zijn. En ik denk dat je er veel van kunt leren als musicus. Ik zou vooral nog eens in Italië, Frankrijk of Spanje willen wonen. Hoewel Nederland voor een musicus eigenlijk perfect is - nu nog - dus het zou me niet verbazen als ik hier nog een tijdje bleef wonen.’
Wat is de beste plek om te werken?
Een heel kale, saaie, lelijke kamer. Hoe saaier en ongezelliger de plek is, hoe beter ik me kan concentreren en hoe efficiënter ik werk.’
Hoe zie je de toekomst?
Ik hoop als soliste of als kamermusicus te werken. Het lijkt me een uitdagend en dynamisch leven met veel reizen, spelen en verschillende mensen ontmoeten. Verder wil ik zo min mogelijk mijn toekomst plannen of idealiseren.’
Wat moet er veranderen in de wereld?
Ik hou niet zo veel van verandering… Meestal als mensen grote veranderingen in de wereld probeerden te realiseren, ging het mis. Maar als ik zou kunnen, zou ik de kunst wat meer integreren in onze samenleving. Er meer aandacht aan geven op scholen en mensen er meer bij betrekken. Het is een heel bijzondere wereld en ik ben zeker dat heel veel mensen ervan zouden genieten als ze er meer van wisten!’