Kaapse metropassagiers haken af

Kaapstad – Geboren en getogen Kapenaren vertellen je nog wel eens over die goeie ouwe tijd, toen je zorgeloos met de Metrorail kon reizen. Jazeker, ze vertrokken op tijd, de zittingen waren niet met messen bewerkt, de treinstellen niet beklad – en bovenal, het was veilig. Kom daar nu maar eens om. Vertragingen van ruim een uur. Die vrije zitplaats die je ontwaart blijkt vrij omdat er geen zitting meer is. Je kunt niet naar buiten kijken omdat de ramen volgespoten zijn met graffiti. Met een beetje geluk wordt je trein niet in brand gestoken. Om nog maar te zwijgen van de bendes die als roofdieren door de treinstellen trekken en de criminelen die in hun levensbehoeften voorzien dankzij kabeldiefstal.

Naar schatting 43 procent (248.500 mensen) van de passagiers heeft volgens de actiegroep #UniteBehind de afgelopen vier jaar de trein als vervoersmiddel opgegeven. Dan maar de duurdere taxibusjes en eindeloze files. Alles beter dan constant te laat komen op je werk en de kans lopen dat je je baan verliest. Volgens #UniteBehind komt 73 procent van de treinen te laat en rijdt 7 procent helemaal niet. Dat merkten ze goed in Simon’s Town met zijn marinebasis. Hier reden maandenlang geen treinen meer vanwege zand op de rails, eerst een laagje, later een berg. Dat is niets nieuws. Elk jaar stormt het en ontstaat het zandprobleem. Maar deze keer konden de Zuid-Afrikaanse Spoorwegen (Prasa) het niet opbrengen om een schoonmaakteam te sturen.

Eind vorige maand werden op het centraal station van Kaapstad zeven treinstellen in brand gestoken. Een week later gingen bij station Retreat vijf wagons in vlammen op. In mei viel er een dode bij een brand bij station Ottery. Metrorail heeft nog maar veertig treinen om Kaapstad en omstreken te bedienen, terwijl het er 88 zouden moeten zijn. De minister van Transport, Blade Nzimande, toog na de branden naar Kaapstad en beloofde dat de diverse veiligheidsinstanties de onderste steen boven zullen halen om de daders op te sporen en te achterhalen of er inderdaad sprake is van sabotage, zoals #UniteBehind beweert. Wie er achter de brandstichting zit is onduidelijk. Wie er baat heeft bij dergelijke sabotage eveneens.

Het is wel duidelijk dat Prasa, net als andere staatsbedrijven, wankelt na gigantische corruptieschandalen. Volgens een rapport van de ombudsman is bijna een miljard euro dankzij twijfelachtige aanbestedingen in verkeerde zakken verdwenen.