New York - Sinds enkele weken verkoopt pizzaketen Domino’s Pizza ‘the Wisconsin’, een monster van een pizza, bestaande uit een korst waarin twee soorten kaas zijn verwerkt met daarop een topping opgebouwd uit zes verschillende kaassoorten.

Waarom zou je - in godsnaam - zo verschrikkelijk veel kaas in een pizza stoppen? Blijkbaar wilde Domino’s Pizza die vraag voor zijn, getuige het persbericht dat het bedrijf uitvaardigde ter ere van de Wisconsin. ‘We steunen zuivelboeren uit het hele land door pizza’s te verkopen die een overvloed van hun producten aanbieden’, schreef de communicatieman van Domino’s. 'Dat vinden wij een goede zaak.’
Overvloed: ja. Goede zaak: daarover valt te twisten. Bij laboratoriumonderzoek (in opdracht van The New York Times) bleek één pizzapunt van de Wisconsin twaalf gram verzadigd vet te bevatten, bijna evenveel als het dagelijkse maximum dat het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid aanraadt. Tot zo ver niets nieuws onder de zon; de trend in fastfoodland is immers al jaren meer, groter en vetter. Maar de Wisconsin is ontwikkeld en gemarket met de hulp van de non-profitorganisatie Dairy Management, in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Landbouw, tevens het ministerie dat grootscheeps campagne voert tegen obesitas. Geen wonder, denk je soms, dat Amerikanen zo wantrouwend naar hun overheid kijken.
Dairy Management werd in 1995 opgericht en werkt met een jaarbudget van 140 miljoen dollar. Dat wordt grotendeels betaald door de zuivelindustrie, de rest komt van het ministerie. Ter vergelijking: het Center for Nutrition Policy and Promotion, dat gezond eten promoot in opdracht van het ministerie, heeft een jaarbudget van 6,5 miljoen. De missie van Dairy Management is 'het bevorderen van zuivelconsumptie door producten aan te bieden die consumenten willen’. Zoals de Wisconsin dus, een product waaraan Dairy Management een marketingcampagne van twaalf miljoen dollar besteedde. Of de Cheesy Bites-pizza van de firma Pizza Hut, de Double Melt-sandwich van Wendy’s of de Cheesy Angus Bacon-cheeseburger van Burger King. Allemaal gerechten die 'consumenten willen’ en die dan ook in het verleden door Dairy Management zijn gepromoot.
In 2007 rapporteerde het ministerie van Landbouw trots dat deze acties tot extra kaasverkopen hadden geleid van bijna veertien miljoen kilo. Dat betekent dat Amerikanen drie keer zo veel kaas eten als in de jaren zeventig. Gelijktijdig met de Wisconsin-campagne verspreidt het ministerie van Landbouw een brochure getiteld Steps To A Healthier You!, met daarin de volgende tip voor pizzaliefhebbers: 'Vraag om een volkoren korst en de halve hoeveelheid kaas.’