Kentucky Fried Chicken voor alle Egyptische demonstranten

Caïro - De tijdelijke nederzetting van tienduizenden betogers op het centrale plein van Caïro, ook wel Gumhurriyet Tahrir ofwel de ‘Republiek van de Bevrijding’ genoemd, draait als een mini-maatschappij. Allerlei goederen en diensten zijn inmiddels verkrijgbaar binnen de grenzen van dit bevrijde en belegerde stukje stad. Groezelige jongeren ontfermen zich in ploegendiensten over het vuilnis, brildragende dokters in witte jassen verzorgen de gewonden en gezette moeders bemoeien zich met de voedselvoorziening.
Dit voedsel is weinig afwisselend: ’s morgens een stuk wit brood met falafel of kaas, en ’s avonds koshary, een voedzame mix van rijst, macaroni, linzen, kikkererwten, tomatensaus en vermicelli (knoflook-limoensap en scherpe saus naar smaak toevoegen). Het is het eten van het volk, simpel en goedkoop. Een flinke portie kost slechts drie Egyptische ponden, ongeveer 35 eurocent. Het is algemene kennis dat volwassen Egyptische mannen hun dikke buiken eraan te danken hebben.
Jolige jongens hebben hun porties op een fiets het plein opgereden en zoeken een goed plekje onder een spandoek waarop met grote letters staat dat het volk niets meer met het regime te maken wil hebben. Onder het toeziend oog van een moeder proberen ze de koshary aan de man te brengen door te adverteren met 'Revolutionair Kentaaki, aangeboden door de Verenigde Staten!’.
Omstanders lachen. Iedereen is inmiddels bekend met de grap. De overheid voert namelijk al enkele dagen een hetze tegen de demonstranten via de staatsmedia. In belachelijk opgezette talkshows beweren 'experts’ zeker te weten dat de demonstranten per dag vijftig euro betaald krijgen plus drie maaltijden van de Amerikaanse fastfoodketen Kentucky Fried Chicken. Dit is onderdeel van een bredere propagandacampagne om de betogingen af te schilderen als het initiatief van 'buitenlandse actoren met verborgen agenda’s’.
Dat de staatsmedia een hetze tegen ze voeren, lijkt de betogers niet te deren. Maar toch zijn ze zich bewust van de invloed die het kan hebben. Bij de uitgangen van het plein staan mannen die met luide stem de mensen toeschreeuwen dat ze thuis niet moeten kijken naar de staatsmedia en dat ze die boodschap moeten doorgeven aan hun vrienden en buren. Op het plein zelf is de toon lichter, daar wordt de propaganda weggelachen of anders wel ingezet als verkooptruc. Al dagen vragen Egyptenaren mij schertsend waar ze de euro’s op kunnen halen. Het is hun manier om de leugens van de staat onderuit te halen. Overtuigender is echter het verkoolde karkas van de grootste vestiging van Kentucky Fried Chicken op de achtergrond.