
Het ambacht is terug in de kunst en de maker mag gezien worden. Terwijl hele bruggen uit de 3D-printer rollen en ‘digitale’ kunstwerken zorgen voor smetteloze presentaties wordt weer volop geweven en gekleid. Jonge ontwerpers zien in de 3D-printer op de eerste plaats een apparaat dat zij eigenhandig kunnen hacken. Ambachtelijkheid is soms een teken van kwaliteit en soms ronduit een belediging. Waar houdt het ambacht op en waar begint het kunstwerk? In de beeldende kunst, het domein van de readymade, duikt opvallend veel handwerk op. Kunstenaars plaatsen uitheemse potten op een sokkel of bouwen zelf een fabriek. Tussen concept en uitvoering gaat een hele wereld schuil. Ter gelegenheid van het nieuwe culturele seizoen een special over het ambacht in beeldende kunst, toneel en literatuur.
Op zolder een huis bouwen
** Ontwerpen De 3D-printer als Workmate™
** door Jeroen Junte
Tekenen van negen tot negen
** AMBACHT Beeldende kunst - Arie Schippers in de Kunsthal
** door Koen Kleijn
Nederlands hoofd, Ghanese handen
** Essay AMBACHT - De kunstwereld als wereldwinkel
** door Roos van der Lint

Leren timmeren en leren jubelen
** AMBACHT Toneel - Kennen, kunnen en de kern
** door Loek Zonneveld
Kreeftenschalen met schwung
** AMBACHT - Het wonderlijke medium keramiek
** door Arjan Reinders
Een halfschone lei
** AMBACHT - Schrijven in een vreemde taal
** door Sana Valiulina
Beeld (1): Arie Schippers / Kunsthal Rotterdam
Beeld: (2) Djonga Bismar & Jérémie Mabiala, The Art Collector, chocolade sculptuur, 2015. Uit de tentoonstelling A New Settlement van Renzo Martens en The Institute for Human Activities, in Galerie Fons Welters (Foto Ernst van Deursen, Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam en KOW, Berlijn)