Lachen met bach

Muziek op televisie: het blijft moeilijk. Nu proberen ze in Belgi‰ weer zieltjes te winnen voor klassieke muziek met ‘Bach mag’. Een programma als een parodie op de videoclip. Maar heeft het iets met muziek te maken? ‘Bach mag’, elke zondag om 20.30 uur op Belgi‰ 2 (Canvas). ..LE ‘Volgens tijdgenoten was Beethoven als een dansende derwisj die een xtc-pilletje te veel heeft genomen’, aldus onze gastheer Chris Dusauchoit. Maar de vraag is: was Beethoven rock ‘n’ roll? Wat was de rol van Koning Alcohol? En wie drank zegt, zegt vrouwen!

De Belgische televisie is twee weken geleden begonnen aan de dertiendelige serie Bach mag, ‘bedoeld om mensen op een speelse en frisse manier kennis te laten maken met klassieke muziek’. Het is een streven dat met de regelmaat van de klok opduikt. Een paar jaar geleden bijvoorbeeld meende muziekkrant Oor de lezers in de geheimen der klassieke muziek te moeten inwijden. In een schreeuwerig popjargon gingen de oude baasjes over de rol: te gek swingend, die klassieke muziek.
Op een heel andere manier probeert de Nederlandse televisie barriŠres te slechten. In de serie Meesterwerken gaat presentator Renee Jonker met specialisten en uitvoerders naar de Tatort. Hoe zag het leven van Schubert eruit? In welk cafÇ ontmoette hij zijn vrienden? Onder welke omstandigheden schreef hij zijn muziek? Het probleem hier is dat de spontaan bedoelde conversaties over de componist zo akelig ingestudeerd zijn dat vooral het niet ingewijde publiek afhaakt voor er een noot geklonken heeft.
Neem dan Bach mag. Hier worden alle gesprekken aan het toeval overgelaten en naderhand in duizend stukjes verknipt. Niet gehinderd door enige kennis probeert Dusauchoit een fenomeen in beeld te brengen. Beethoven was net zo beroemd als Michael Jackson en de groupies in die tijd waren zijn leerlingen. Het is bewonderenswaardig hoe Dusauchoit erin slaagt de muziek van Beethoven niet ter sprake te brengen. Zelfs in het meest serieuze interview - met de pianist Frank Bralcey - blijven de noten van Beethoven zorgvuldig buiten beeld.
De uitzending afgelopen zondag over Vivaldi - 'A man for all seasons’ - zette deze lijn voort. Na een hoop gehakketak over pizza’s werden het liefdesleven, de gezondheid, de haarkleur en de financi‰n van Vivaldi behandeld. Stephan Moens, criticus bij De Morgen, prijst in de rubriek 'Moens moet’ de beste Vivaldi-opnamen aan. In 'Kritisch Kruithof’ kraakt Jaap Kruithof een paar noten over interpretatiedrift. In 'Stem Noedele’ gaat Noedele Kiekens de straat op om het Vivaldi-gehalte van de gewone voorbijganger te peilen. In een op Ruby Wax geãnspireerde interviewstijl, waarbij het contact met de camera belangrijker is dan dat met de geãnterviewde, bespringt ze onschuldige muziekliefhebbers in platenzaken.
Een rubriek zonder titel, maar des te hilarischer, is de zogenaamde ervaringsdeskundige. Zo vertelt 'megaster’ Bart Peeters hoe het is om doof te zijn en hoe je dat 'artistieke kus-m'n-kloten-gevoel’ krijgt als je door zo'n handicap gefrustreerd raakt. In het geval van Vivaldi komt Axelle Red (Vivaldi-leek) aan het woord, die uit de eerste hand kan vertellen hoe het is om rood haar te hebben.
Dit alles is gevat in een zeer barokke beeldtaal, doorspekt met talloze videoanimaties, flikkerende internetlogo’s, onnavolgbare schnitts van kleur naar zwart-wit, groteske camerastanden en soms erg grappige videoclips. Het tempo ligt zo hoog en de beeldmanipulatie is zo krankzinnig dat er in feite sprake is van een parodie op de videoclip. Bach mag is daarmee vooral een absurd staaltje humor van onze zuiderburen.

  • Woeff, Woeff, Wagner is een muziektheatervoorstelling waar gitarist Jacques Palinckx niet alleen de muziek voor schreef, maar ook de regie over voert. Op een tekst van de absurdistische schrijver Stefan Themerson wordt het fenomeen Wagner onder de loep genomen: van Parsifal tot de Natte Neuzen Show. 26 t/m 28 maart in De Vorst, Tilburg, daarna toernee. Informatie: 013-5444113.
  • Heeft Mahler een belangrijk talent de nek omgedraaid door zijn vrouw Alma het componeren te verbieden? Op 21 maart vindt in het Utrechtse Vredenburg een concert plaats rond de liederen van Alma Mahler, aangevuld met werk van Zemlinsky, Pfitzner en Sch”nberg. Actrice Anne-Wil Blankers leest voor uit de correspondentie van Alma.