Liefst de kat uit de boom gekeken

Dan Nederland… de discussie over de Europese grondwet komt moeizaam op gang.

Het kan zijn dat de lauwheid een gevolg is van onwennigheid. Het is de eerste keer dat er een landelijk referendum wordt gehouden. Maar het komt ook doordat er in het ja-kamp spelers zitten die het liefst de kat wat uit de boom kijken. Niet te veel ophef, niet te veel campagne voeren, pas reageren als de tegenstanders daartoe uitdagen. Zo hoopt het kabinet met free publicity (lees: interviews in kranten of op radio en tv en de wekelijkse persconferentie van de premier) voldoende kiezers in het ja-kamp te krijgen. Pas als de tegenstanders geld gaan spenderen aan betaalde zendtijd en advertenties zal het kabinet met gelijke munt terugbetalen.
Ook in het nee-kamp heerst zo’n stemming. De SP weet nog niet hoe groot haar uiteindelijke budget is: dat hangt af van wat het ja-kamp gaat doen. Maar, laat de SP weten, verder trekt ze alles uit de kast: folders, straatacties, bijeenkomsten, stickers, zendtijd en internet. De SP gaat zich niet alleen op de eigen kiezers richten, ze wil critici uit de achterban van andere partijen in het nee-kamp lokken.
Vergelijk dat met regeringspartij VVD. Op haar website is Europa met een kaarsje te zoeken en achter dat kaarsje gaat niet veel informatie schuil. Ook op de website van coalitiegenoot CDA lijkt het referendum niet te bestaan. De regeringspartijen hopen mogelijk op de inzet van oppositiepartij PvdA. Die zit in het ja-kamp en is van plan wél flink campagne te voeren. Ze heeft een commissie die de strategie uitzet. De PvdA denkt ongeveer een ton in de campagne te steken. Dat is inclusief de subsidie die zij, net als sP, VVD of CDA, heeft gekregen.
Ter vergelijking: die ton is een vijfde van wat de PvdA-campagne voor het europarlement vorig jaar kostte. Gezien de geringe animo bij VVD en CDA zullen daar de uitgaven zeker niet hoger liggen. Bij een ja op 1 juni is het dan in ieder geval een koopje geweest.