De genomineerden en hun films

LIRA-scenarioprijs 2007

…………………………………………………………………………………………………
Helena van der Meulen
Bluebird

Bluebird is een film over Merel, een meisje van dertien. Een meisje dat gepest wordt. Zomaar, van de ene dag op de andere, zonder reden, toevallig, uit willekeur. Het geeft haar leven een duw, voldoende om het uit balans te brengen, iets onomkeerbaars in gang te zetten, haar in een richting te drijven waaruit geen terugkeer mogelijk lijkt.

Helena van der Meulen: ‘Eigenlijk kun je nooit zeggen waarom je een film maakt. Er was geen directe aanleiding voor Bluebird. Bluebird is voor mij een “noodlotsdrama”, het verhaal van een dreigende ondergang, een afglijden dat zich onverbiddelijk lijkt te gaan voltrekken, hoe graag je ook zou willen dat het anders liep. Het leidt net niet tot een wanhoopsdaad, een fataal einde. Maar op de weg die Merel aflegt is wel sprake van een onherstelbaar verlies – dat van de kinderlijke onschuld en onbevangenheid.’

Bluebird werd eerder genomineerd voor een Gouden Beeld en voor de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek op het Nederlands Filmfestival en won prijzen voor beste jeugdfilm op de filmfestivals van Berlijn, Montreal en Toronto.

Helena van der Meulen studeerde vertaalkunde, filosofie en theaterwetenschap (filmkunde) in Amsterdam en is een zeer productief auteur. Ander werk van haar omvat Het zusje (2006, KORT!, regie: Marco van Geffen), Man (2005, regie: Patrice Toye) en Tussenland (2002, regie: Eugenie Jansen) dat een Tiger Award won op het IFF Rotterdam, de Canvas TV-prijs kreeg en werd genomineerd voor een Rockie op het festival van Banff. Voor Tussenland werd Helena van der Meulen genomineerd voor de LIRA-scenarioprijs Beste Scenario 1998-2002.

…………………………………………………………………………………………………
Frank Ketelaar
De uitverkorene

De uitverkorene vertelt het verhaal van de gereformeerde broers Johan en Peter van der Laan, eigenaren van een Nederlands softwarebedrijf. Ze nemen een nieuwe accountant in dienst die meteen doorheeft dat de financiële toestand van het bedrijf weinig solide is. Toch willen de broers naar de beurs in Amerika. Als ze terugkomen hoort de strengste van de twee dat zijn dochter zwanger is van de accountant.

Frank Ketelaar: ‘Het idee voor de film ontstond toen ik in de krant een foto zag bij een artikel over Stichting De Keursteen die een zaak tegen de gebroeders Baan had aangespannen. Die stichting behartigt de belangen van gedupeerde beleggers, vooral van de Veluwe en uit streng gereformeerde kring. Je zag een kerk en daarvoor allemaal mensen in het zwart, de vrouwen en meisjes met hoedjes. Ik vond het meteen een interessant beeld; ik moest denken aan de Amish, bekend uit de film Witness.

Ik liep al langer rond met een vaag idee om eens iets te schrijven over de top van een groot concern – waar alle beslissingen onder druk staan en verstrekkende gevolgen hebben voor veel mensen. Met de uitgeknipte foto en het boekje dat over de affaire is geschreven ben ik naar Kees Prins gegaan. Samen hebben we het verhaal bedacht, waarbij we ons hebben laten inspireren door de Baans. We hebben er onze eigen fantasie op losgelaten. Daar is overigens wel een paar jaar overheen gegaan. Daarna heb ik het scenario geschreven en heeft Theu Boermans de film geregisseerd. Die kerkscène, met die hoedjes, zit er nog steeds in.’

Frank Ketelaar ging in 1987 naar de filmacademie en is vanaf 1992 voornamelijk actief als scenarioschrijver. Door hem geschreven werk werd talloze malen bekroond, onder meer met Gouden Kalveren en de Prix Europa, en twee keer genomineerd voor de LIRA-prijs. Tot zijn oeuvre behoren de films De trein van zes uur tien (1998), In oranje (2004), Stille nacht (2002) en de televisiedrama’s In voor- en tegenspoed (1993), Bij ons in de Jordaan (1996), Mevrouw de Minister (1999), All Stars (1999), De band (2003) en Vuurzee (2006). Onlangs publiceerde hij zijn debuutroman, Avond aan avond. Van In oranje werd het scenario als kinderboek uitgegeven.

…………………………………………………………………………………………………

Ger Beukenkamp
De kroon

Twee oudere heren en een prinses: De Kroon gaat over de affaire-Zorreguieta. Over hoe Wim Kok Max van der Stoel naar Argentinië stuurt om Jorge Zorreguieta te vertellen dat de Nederlandse regering het onverstandig, zo niet ontoelaatbaar acht dat Zorreguieta aanwezig is op de bruiloft van zijn dochter. Zij is op dat moment al door de kroonprins, Willem-Alexander, ten huwelijk gevraagd. Een crisis hangt in de lucht. Ger Beukenkamp: ‘Ik vond de tegenstelling tussen de twee oudere heren, Jorge Zorreguieta en Max van der Stoel, altijd al zo rijk en boeiend dat ik er drama in zag. Tel daarbij op de love story van een kroonprins en een Argentijns meisje, plus een constitutionele crisis, en er is voldoende materiaal. Probleem was juist deze overdaad aan thema’s en plotlijnen. Daarom hield ik vast aan mijn eerste fascinatie en maakte de confrontaties tussen Zorreguieta en Van der Stoel tot de ruggengraat van dit drama.’

Ger Beukenkamp is een veelgevraagd scenarist en theatermaker, onder andere bij theatergroep Toetssteen. Hij maakte scenario’s voor zo’n honderd films en theaterstukken, waarvan een aantal aandacht trekkende over het koningshuis. In 1982 schreef hij zijn eerste scenario, Er waren eens twee koningskinderen.

Beukenkamp won de LIRA-scenarioprijs in 1997 voor Ik ga naar Tahiti, een film die ook werd bekroond met de PrixItalia. Hij is docent aan de Nederlandse Film & Televisie Academie, aan de Amsterdamse Toneelschool en de Universiteit Utrecht. Tot zijn vele werken behoren De prins en het meisje (2007), Het ravijn (2005), Allerzielen (2005), Klem in de draaideur (2003), Emily, of het geheim van Huis ten Bosch (1997), De opvolger (1996) en Nosmo King (1995).
…………………………………………………………………………………………………