Lufthansa ziet geen verschil tussen Moskou en Kiev

Kiev – Oekraïners zagen het meteen: het reclamespotje waarmee de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wilde inhaken op het WK voetbal in Rusland was niet in Moskou geschoten, maar in een buitenwijk van Kiev. De Oekraïense media doken er bovenop en een relletje was geboren.

In de grappig bedoelde clip besluiten twee Duitse voetbalfans dat als ze alles precies zo doen als vier jaar geleden in Brazilië hun land zeker weer Weltmeister zal worden. Alleen blijkt bij aankomst dat Moskou/Kiev wel erg anders is dan Rio. Ze sjokken langs betonflats en een koepelkerk, en kijken beteuterd wanneer ze in een club in plaats van caipirinha’s wodka geserveerd krijgen. Uiteindelijk is maar één ding hetzelfde: de reis met Lufthansa.

Buitenlandse bedrijven filmen wel vaker reclames in Oekraïne. Het land is spotgoedkoop, er wordt niet moeilijk gedaan over visums en vergunningen, en sommige bedrijven vinden de erbarmelijke staat van de gebouwen en infrastructuur goed bij hun imago passen. Zo schoot modemerk Diesel vorig jaar onder de slogan ‘Go With The Flaw’ een clip op de onafgebouwde Podilsky-brug, die al 25 jaar staat weg te roesten in hartje Kiev. De reacties waren dolenthousiast – ineens zagen de hoofdstedelingen zelf ook de ruwe esthetiek van dit ernstige geval van bestuurlijk falen.

Dat was met de Lufthansa-clip wel anders. Het botweg gelijkstellen van Kiev aan Moskou raakte een gevoelige snaar in Oekraïne, dat zich sinds de Russische annexatie van de Krim en inmenging in de Donbas juist zo veel mogelijk van de imperialistische noorderbuur probeert te distantiëren. Afgelopen maart deed minister van Buitenlandse Zaken Pavlo Klimkin nog een oproep aan de internationale gemeenschap om het WK in Rusland, waar Oekraïne niet voor gekwalificeerd is, te boycotten.

De Oekraïense media spraken schande van de Lufthansa-reclame en citeerden gretig de Duitse journalist en Rusland-kenner Boris Reitschuster, die op zijn Facebook-pagina schreef: ‘Wat hebben Lufthansa en Poetin met elkaar gemeen? Blijkbaar zien beiden Kiev als een deel van Rusland.’ De luchtvaartmaatschappij kwam nog geen dag later met een excuus voor het filmpje, dat ‘om logistieke redenen’ in Kiev was gedraaid. Lees: goedkoper, minder gedoe. Daarop voelde zelfs minister Klimkin zich geroepen om te reageren. Hij twitterde: ‘Ik snap ook wel dat Lufthansa de voorkeur gaf aan filmen in Oekraïne in plaats van Rusland: bij ons is het mooi en veilig. Maar bedrog is fout. Film in Oekraïne liever over Oekraïne.’