De kandidaten dwalen doodnerveus door deze altijd wel vrolijke stad, of omdat ze net gezongen hebben en nu een gifbeker zoeken, of omdat ze nog moeten zingen, wat sommigen van hen ook naar de gifbeker doet verlangen.
Het gemiddelde niveau is hoog, wat het er niet gemakkelijker op maakt. Een groep die zaterdag begonnen is in een omvang van 65 moet in de finale teruggebracht worden tot ongeveer twaalf.
Er begint zich al een gezonde stemming te ontwikkelen bij het publiek om goed in staat te zijn de jury alsnog af te maken als het eindresultaat de toehoorders niet bevredigt, wat overigens sinds de jaren vijftig toen ik de eerste IVC-concoursen meemaakte meestal het geval was.

We zijn zoals gezegd in de jury geconcentreerd niet alleen op de strotten en wat daar uit komt, maar vooral ook hoe je de taal van het zingen gebruikt om te communiceren. Ieder bekijkt dat vanuit de discipline waar hij/zij uit komt en dat voert soms tot interessante discussies. Om die discussie vooral zinvol te voeren, heeft het IVC er ook voor gezorgd dat er goede programma’s worden aangeboden. De zondag begon, wat dat betreft, als een knaller met een ‘Spotlight’-programma van pianiste Reinild Mees, Goethe’s vrouwen, geregisseerd door Klaus Bertisch. De inmiddels wereldfaam genietende sopraan Marlis Petersen specialiseert zich in situaties waarin ze in het zingend uitbeelden alle grenzen van het mogelijke opzoekt en daar ook overheen gaat. Ze heeft in Nederland grote indruk gemaakt in het Holland Festival 2006 als Lulu in de gelijknamige opera van Alban Berg in de Peter Konwitschny-productie van de Hamburgse Staatsopera, waarin ze ook die grenzen herhaaldelijk overschreed. Met bijna niets van alles uitbeelden, maar zo dat de menselijke herkenning duidelijk overkomt, onderhoudend is en/of ontroert; dat is het toch waar het in het theater – hier de opera – om gaat. De kandidaten zouden met de zweep naar zo’n voorstelling geranseld moeten worden, maar helaas, de meeste waren nog steeds op zoek naar die gifbeker of waren zich nog beter aan het voorbereiden, want ja, het verschijnsel competitie hoort nu eenmaal ook bij dit vak.
De eerste ronde waarin besloten wordt wie en hoeveel in totaal toegelaten worden tot de halve finale wordt maandagavond afgesloten. Ik zal daar uiteraard over berichten. Er doen 24 nationaliteiten mee. Net als bij de Olympische Spelen zijn de Amerikanen in de meerderheid met veertien zangers, dat is twintig procent van het totaal dat in de eerste eindronde terecht is gekomen.
Zaterdag 20 september 2008
Zondag 21 september