Loes Luca als Babs in Maud en Babs © Maud en Babs

In Media Inside van Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen, die pesterig en vaak vermakelijk keten over tv-programma’s en -makers, werd recent Jan Slagter, ceo van Omroep MAX, behandeld naar aanleiding van een actie voor overstroomd Limburg. Uiteraard een Slagter-show, want de man doet bijna alles zelf: van radioreclamespotjes inspreken voor komende tv-uitzendingen tot interviewen van armlastige bejaarden in Albanië en Moldavië – terwijl hij een zeer beperkt presentator en interviewer is. Om de kosten te drukken? En Van Roosmalens axioma Slagter = onderbuik, daar zit ook wat in. Jan annuleerde prompt zijn geplande optreden in Media Inside, wat het ironisch duo de running gag oplevert van ‘je blijft oprecht welkom, Jan’.

Maar, en dat moet ook gezegd, Slagter heeft meer voor elkaar gekregen dan groepsreizen voor caravanbezitters, B&B-keuringen door B&B-eigenaren (bbc-format trouwens), geheugenspelletjes en bejaardenvakantieklachten. Zelfs op het moeilijke en kostbare terrein van de dramaserie. Vergeten we Dokter Deen, maar met Moeder, ik wil bij de revue en helemaal in Het geheime dagboek van Hendrik Groen werd MAX een serieus te nemen drama-omroep. Recent deed Slagter ons het genoegen Mi Vida uit te zenden, fijne speelfilm van Norbert ter Hall, scenario Roos Ouwehand, waarvan MAX zelfs coproducent was. Over dappere kapster Lou uit Schiedam, met aow, die tussen de jonkies een taalcursus in Cadiz gaat doen en al gauw mot krijgt met haar Spaanse lerares. Maar tussen de dames groeit zowaar echte vriendschap en Lou kiest voor een al lang gewenste Spaanse toekomst – tot verbijstering van haar kinderen, wier eigenbelang zwaarder weegt dan moeders levensgeluk: oma’s moeten hun plek kennen. De meeste MAX-leden lijken me niet bepaald op de lijn-Lou te zitten, maar dat maakt die MAX-keuze extra leuk. Trouwens, een sterke oudere vrouw, die eens niet Miss Marple of Majesteit van Oranje of Windsor is, zo vaak krijg je die niet te zien. Het is een prachtige, atypische, want ingehouden rol van Loes Luca.

Laat die nou ook een hoofdrol in een nieuwe MAX-serie hebben: Maud en Babs. Meer dan één aflevering kreeg ik niet te zien, maar die doet uitkijken naar de rest. Al is je verheugen op beginnende alzheimer bij Babs, en op de sores die dat voor dochter Maud als mantelzorger meebrengt natuurlijk tamelijk absurd. Maud is verloskundige en runt een gezin met twee studerende kinderen, wat het er, qua tijdplanning, bepaald niet eenvoudiger op maakt. Al lijkt ze gelukkig wel een leuke man te hebben (‘kookt papa? dan is het goed’). Maar, er zit ook uit het leven gegrepen lichtheid en gein in het script. En het is een groot genoegen niet alleen Luca als moeder maar ook de even geweldige Rifka Lodeizen als dochter te zien. Die kan echt alles, levensecht, tussen tragedie en komedie. En dan hebben we Kim van Kooten nog te goed. Jan, waar hebben we het aan verdiend? Laat Gijs en Marcel toch lullen.

Barbara Bredero (regie), Patty Stenger (scenario), Maud en Babs, acht delen, MAX, vanaf zondag 12 september, NPO 1, 22.20 uur. Mi Vida te zien op Pathé Thuis, Videoland of Cinetree