Tot en met 9 september, Bonnefantenmuseum Maastricht

Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest

Een halve eeuw intense betrokkenheid met de avant-garde op het gebied van kunst, meubelontwerp en architectuur

Medium 16 raysse2

Martin Visser (1922 Papendrecht - Bergeijk 2009) speelde een onderscheidende rol op het gebied van de beeldende kunst, het meubelontwerp en de architectuur. De collectie Visser omvat de belangrijkste privéverzameling neo avant-garde kunst van Nederland. Zijn meubelontwerpen, waaronder de iconische slaapbank BR 02 (1958), behoren tot de klassieken van de Nederlandse vormgeving en zijn opmerkelijke woonhuis in Bergeijk, ontworpen door Gerrit Rietveld met een aanbouw van Aldo van Eyck, werd recentelijk tot Rijksmonument verklaard.

Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest laat het licht schijnen over de nalatenschap van de gerenommeerde meubelontwerper en drijvende kracht achter de collectie Visser. Voor het eerst wordt een samenhangend beeld geschetst van Vissers bijzondere betekenis voor de beeldende kunst, vormgeving en architectuur in Nederland.

Leven met kunst - leven in kunst
De tentoonstelling start met een aantal van Vissers beroemde meubelontwerpen. Martin Visser ontwierp een aantal ijzersterke meubels die nu al tot de klassieken van de Nederlandse vormgeving behoren en waarvoor hij meerdere oeuvreprijzen ontving.

Verderop wordt een indruk gegeven van het bijzondere woonhuis in Bergeijk, aan de hand van een architectuurmaquette en recente interieurfoto’s van Johannes Schwartz. Was Martin Visser eenmaal overtuigd van een kunstenaar, ontwerper of architect dan was zijn vertrouwen onbegrensd en onvoorwaardelijk. Daarvan getuigt het compromisloze karakter van zijn woonhuis in Bergeijk dat in 1955 werd uitgevoerd naar een ontwerp van Gerrit Rietveld, met een forse aanbouw in 1968 door Aldo van Eyck.

De tentoonstelling is verder gewijd aan ruim honderd schilderijen, sculpturen, installaties, fotowerken en tekeningen afkomstig uit de privécollectie Visser. Deze collectie wist Martin Visser samen met zijn eerste vrouw Mia, broer Geertjan en later met Joke van der Heijden bijeen te brengen door telkens in een vroeg stadium bij kunstenaars aan te kloppen. Velen van hen zouden uitgroeien tot boegbeelden van de neo avant-garde. Ruim 400 werken uit de collectie Visser zijn in de afgelopen decennia onder de noemer ‘voorheen collectie Visser’ ondergebracht in het Kröller-Müller Museum.

Publicatie

De catalogus Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest is beschikbaar in de Museum Shop. Met bijdragen van: Evert van Straaten, Paula van den Bosch, Liz Kreijn, Carel Blotkamp, Paula Feldman Sankoff, Guus Vreeburg, Marijke Kuper, Francis Strauven, Kris Dittel en Johannes Schwartz. 216 pagina’s, 26 x 23 cm, 180 afbeeldingen.

*Samenwerking met het Kröller-Müller Museum *

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met het Kröller-Müller Museum. Het is de grootste bruikleenoperatie aller tijden voor het museum, met meer dan honderd kunstwerken die in Maastricht te zien zijn.
In het Kröller-Müller Museum zijn in dezelfde periode ook werken van de ‘Voorheen collectie Visser’ te zien in de tentoonstelling Verlangen naar volmaaktheid (1 april t/m 28 oktober 2012). Het gaat hier om werken van Jenny Holzer, Anselm Kiefer, Dan Flavin en A.R. Penck. In de beeldentuin van het museum staan de beroemde paviljoens van Aldo van Eyck en Gerrit Rietveld.

De tentoonstelling Martin Visser, verzamelaar, ontwerper, vrije geest is te zien tijdens TEFAF 2012.

(Persbericht)