Kunst

Medium Gallery Groningen

Kunst: Bellevue

Omdat het aanbod van kunstruimtes in Groningen karig is en het gros bovendien commercieel is ingesteld, waardoor weinig ruimte overblijft voor experiment, hebben de in 2005 aan Academie Minerva afgestudeerde kunstenaars Daniel Dennis de Wit en Wouter Sibum het heft in eigen handen genomen. Hun Medium Gallery, een podium voor talent en erkende namen, is gevestigd in een huurhuis in een oude stadswijk in Groningen en stelt kunstenaars in de gelegenheid site-specific werk te maken. De naam Medium Gallery verwijst naar de galerie wereld, die eerder «brave, poeslieve kunst wil tonen dan dat ze kunstenaars probeert uit te dagen». De Wit is van mening dat kunst meer opheeft met de schijnwerkelijkheid. Een kunstwerk moet meer zijn dan een gesloten systeem, het dient te verwijzen naar de directe of indirecte omgeving, de context. Vandaar dat in de Medium Gallery enkel site-specific werk wordt getoond. Makkelijk maken ze het de exposanten overigens niet; alleen de tussenruimtes, zoals het trappenhuis en de nauwe gangen van het twee verdiepingen tellende pand, mogen in de expositie worden betrokken. Tot nog toe heeft niemand aan die regel durven/willen tornen. Ook Sef Peeters (Venlo, 1947) niet.

Peeters past goed in de uitgangspunten van de galerie. Hij houdt van tekens. Zijn werk refereert veelvuldig aan semiotische systemen – letters, woorden en symbolen; hij maakt gebruik van materialen als neonlicht, staal, kledinghangers, folie, papier en verf. Het Noordbrabants Museum (Den Bosch) en het Centraal Museum (Utrecht) hebben werk van hem in de collectie.

Op de achterkant van de trap naar de tweede verdieping staan in allerlei kleuren met de hand geschreven woorden als Bellevue, Buenavista, Bellavista en Mooiuitzicht!, een verwijzing naar de positie van de veelbelovende jonge galeriehouders/kunstenaars, als ook naar de eigen positie van iemand die alles al heeft meegemaakt en nu met een glimlach toeziet hoe een jongere generatie de fakkel overneemt. De talen refereren aan landen waarmee Peeters «op de een of andere manier iets heeft». In de nauwe ruimte van de tweede verdieping zien we op de muur drie maal het woord Esperanza, Spaans voor «hoop», in deze context de hoop dat er iets moois ontstaat. Daaronder bevindt zich een horizontale blauwe lijn, een symbolische verwijzing naar de horizon waaraan zich nieuwe kansen aandienen en naar een werk van Arte Povera-kunstenaar Giovanni Anselmo, een van Peeters’ inspiratiebronnen toen hij in de jaren zeventig nog aan de deur van de kunstwereld rammelde.

Peeters gaf tijdens de opening van de expositie aan te beseffen dat hij als kunstenaar over zijn hoogtepunt heen is. Het vernieuwende van weleer lijkt te zijn verdwenen; door mee te werken aan het in zijn ogen sympathieke initiatief van De Wit en Sibum helpt hij misschien een jonge generatie bij het starten van een carrière in de kunstwereld. Met het onopgesmukte, zelfbewuste Bellevue lijkt Peeters te breken met zijn strak vormgegeven, theatrale werk van de afgelopen jaren. Wellicht dat de uitnodiging van de Medium Gallery hem dan toch nog heeft geïnspireerd tot een volgende stap.

Medium Gallery, Menadostraat 37 B, Groningen, tot en met maart. www.mediumgallery.nl