
Maar gelukkig is het aanbod zo groot dat ook wie van nature van alles mist nog genoeg zal zien. Het Haagse Fotomuseum pakt deze nazomer uit met een overzichtstentoonstelling met werk van Hellen van Meene, zeker internationaal een van ’s lands meest gevierde fotografen. Verwacht: intieme afdrukken van meisjes, honden, meisjes, melancholie, zacht licht, hard licht, meisjes en meisjes. Veel grotere werken maar niet minder ingetogen in De Pont in Tilburg: Work Horse van Charlotte Dumas. Met in plaats van meisjes: paarden.
Waarom weet ik niet precies, maar het meest nieuwsgierig ben ik naar Time Flies, een tentoonstelling met werk van de Finse fotograaf Esko Männikkö (1959) in Huis Marseille. De weinige beelden die ik tot nu toe zag hadden allemaal iets bevreemdends. Of het nu om de zwarte vacht van een aap, het oranjeroze vederdek van een flamingo of de bijkans leer geworden huid van een cowboy ging, alles leek tastbaarder dan je van een afbeelding gewend bent. Je zou kunnen vermoeden dat de vergankelijkheid er hier en daar, in het afbladderende verfwerk en in de beschimmelde en bemoste beelden, wat dik bovenop ligt, maar de kracht die van de foto’s uitgaat lijkt daar niet onder te lijden. Misschien is het omdat Männikkö steeds net iets te dicht op zijn onderwerp lijkt te zitten, niet bang is om zaken kwijt te raken. Männikkö won in 2008 de prestigieuze Deutsche Börse Preise. Hij is de enige winnaar in de geschiedenis van de prijs zonder Engelstalige Wikipedia-pagina.
Hellen van Meene, The Years Shall Run Like Rabbits, 29 augustus t/m 29 november in het Gemeentemuseum Den Haag. Charlotte Dumas, Work Horse, 10 oktober 2015 t/m 10 januari 2016 in Museum De Pont, Tilburg. Esko Männikkö, Time Flies, 12 september t/m 6 december in Huis Marseille, Amsterdam
Beeld: Hellen van Meene, Zonder titel, 2014, 39 x 39 cm, c-print. Foto Haags Fotomuseum