Operette van internationale allure zien we in Nederland niet echt vaak. Per slot van rekening wordt het genre hier bijna uitsluitend door amateurgezelschappen beoefend, in gedateerde versies, die niets meer hebben van de oorspronkelijke grandeur en moderniteit van de operette. Daarom is het des te verheugender dat het Concertgebouw op 4 april in de Kleine Zaal de prachtige Hollywoodversie van de Merry Widow van regiegenie Erich von Stroheim uit 1925 zal vertonen: als stomme-filmconcert, met nieuwe live-muziek van Maud Nelissen, op basis van de beroemde melodieën van Franz Lehár.
Deze film was een jaar geleden al in Vredenburg te zien, in februari ook in Berlijn. Nu komt hij eindelijk naar Amsterdam. En daar kunnen we operette beleven in 1920-stijl: met veel jazz, seks, decadentie en perversie. In Stroheims meesterwerk spelen de Hollywoodsterren John Gilbert en Mae Murray de hoofdrollen; dat is zoiets alsof tegenwoordig Brad Pitt en Angelina Jolie in een operettefilm optreden. Geniaal! Voor mij is deze Merry Widow nog steeds de beste operettefilm aller tijden. Wie daardoor nieuwsgierig is geworden naar operette voorbij de grens van de Nederlandse amateurwereld kan op 17 april in het Theaterinstituut Nederland bij het programma ‘The Return of Operetta’ meer ontdekken over de mogelijkheden van dit genre. (Informatie: www.operetta-research-center.org)
Merry Widow, 4 april 2008, Concertgebouw, Kleine Zaal, 20.15 uur
The Return of Operetta, 17 april 2008, Theaterinstituut Nederland, 10-18 uur