Popmuziek - Nathan Bell

Met een zuidelijke knauw

De wereld onder Trump sijpelt langzaam de populaire cultuur in. Singer-songwriter Nathan Bell loopt voorop, want zijn nieuwe album Love Is Greater Than Fear is er al vóór de symbolisch zo voorname eerste honderd dagen van Trumps presidentschap er op zitten.

In de openingsbeelden van de filmhit Logan scheidt een enorme muur Mexico van Texas. Ongeveer gelijktijdig had het nieuwe album van U2 moeten verschijnen, maar dat werd uitgesteld: de band vond de plaat die klaarlag niet meer passen bij de huidige wereldorde, en vooral de leider ervan. Dus zal het volgende album van U2 een grimmiger randje hebben. En zo sijpelt langzaam maar zeker de wereld onder Trump de populaire cultuur in. Mocht hij de vier jaar volmaken, dan zullen straks in het oeuvre van alle geëngageerde vertellers in de popmuziek de Trump-jaren aan te wijzen zijn. Singer-songwriter Nathan Bell loopt daarin voorop, want zijn nieuwe album Love Is Greater Than Fear is er al vóór de symbolisch zo voorname eerste honderd dagen van Trumps presidentschap er op zitten.

Bell, uit Big Mountain, Tennessee, werd ooit in een Amerikaans muziektijdschrift omschreven als ‘one of the best songwriters you’ve never heard of’. Dankzij een fanatieke boeker treedt hij in Nederland opvallend vaak op, vaak in kleine zaaltjes vol aandachtig publiek, dat zwijgt wanneer hij zingt, klapt wanneer hij zwijgt en luistert wanneer hij praat. Klinkt allemaal vanzelfsprekend – is het in Nederlandse concertzalen allerminst.

Medium muziek   nathanbellbw  luckydice.nl
Nathan Bell © Lucky Dice Music

Bell vormde in de jaren tachtig een veelbelovend duo met zijn vrouw, maar trok zich na hun scheiding voor lange tijd terug uit de muziekwereld, om vijftien jaar lang geen gitaar meer aan te raken en onder meer te werken als bier- en sigarenverkoper. De platen die hij sinds zijn terugkeer in de muziek heeft gemaakt, bevinden zich in de traditie van Woody Guthrie: het zijn schetsen van de Amerikaanse arbeidersklasse, vol vuur gebracht door een ‘linkse, ongelovige jood’, zoals Bell zichzelf graag omschrijft.

Love Is Greater Than Fear is het meest uitgesproken en opsmukloze album dat hij ooit maakte. Deels nieuw werk, deels oud, deels live opgenomen, deels in de studio, maar het verschil is gering, want Bell is zijn eigen producer, en aan bijvijlen doet hij niet.

In de prachtige opener The Big Old American Dream zingt Bell met een zuidelijke knauw over wat in eerste instantie de geijkte hoofdpersonen lijken in een verhaal over de Amerikaanse droom die níet uitkwam, tot alles anders blijkt te liggen dan zowel de luisteraar als de hoofdpersonen zelf dachten – de poëzieliefhebber in Bell drijft wel vaker naar boven. Hij vat zijn personages, stuk voor stuk vallend tussen de mazen van de samenleving mooi samen: ‘They were just living out on the edge of the big old American Dream.’ Je hoort Bell na die zin adem pakken, om in zijn mondharmonica te kunnen blazen. Een paar weken geleden, half januari, stofte Bell zijn oude nummer (Rules for Living In) Traitorland af, om dat ook op dit album te zetten. Omdat de tekst profetisch bleek, en omdat bij Bell de hoop altijd groter is dan de vrees. Dus zingt hij het opnieuw: ‘No wall can ever stand against hard love’.


Nathan Bell, Love Is Greater Than Fear. In april speelt Nathan Bell her en der in Nederland