Metro zorgt voor een verkeers­infarct in de Thaise hoofdstad

Bangkok – Glimmend van trots stapt universiteitsdocent Chuachai thuis in een buitenwijk van Bangkok uit zijn gloednieuwe japanner. Voor het eerst met een auto op en neer naar het werk. Lang van gedroomd. Lang voor gespaard. Maar uiteindelijk – zoals veel autobezitters van de groeiende middenklasse – grotendeels gekocht op kostbaar krediet. Elke dag komen er zo duizend nieuwe auto’s bij, waarvan de bestuurders zich blij mengen in de kluwen van files rond en in de stad. Meewarig kijken ze naar passagiers van uitpuilende minibusjes en hete open-ramen-bussen naast zich in de rij, die straks het laatste deel van hun reis in de gemiddeld heetste hoofdstad ter wereld afleggen achter op een bromfietstaxi.

Chuachai laat een horizontaal doorgesneden colafles zien, afgesloten met een plastic zakje en elastiekje. Daarin zijn plas van onderweg. Hij zat ruim drie uur in de auto. Zo lang houdt een Thai het niet op.

De doorsnee snelheid in de spits is gedaald naar minder dan veertien kilometer per uur – buiten de regentijd, wanneer het verkeer door ondergelopen straten soms uren vast staat. De files behoren tot de hardnekkigste ter wereld. De Stad der Engelen heeft relatief weinig ruimte voor asfalt: de meeste zijwegen lopen dood op duur particulier eigendom.

De kans dat door een dodelijk verkeersinfarct het economische raderwerk stilvalt neemt snel toe, nu tien belangrijke hoofdwegen deels dicht gaan voor de aanleg van vijf metrolijnen. De angst ervoor is zo groot dat de militaire regering maatregelen aankondigt die niemand voor mogelijk hield. Het leger – altijd bewust en nadrukkelijk in de hoofdstad aanwezig – verhuist naar de provincie, zodat de uitgestrekte stedelijke kazerneterreinen vrijkomen voor omleidingsroutes. Zo verdwijnen ook de trage militaire colonnes. Als het goed is komt ook een einde aan de grootste ergernis van Thaise automobilisten: het langdurig afsluiten van kruisingen voor auto’s van hoogwaardigheidsbekleders, onder wie ministers zelf. De politie krijgt opdracht net zo lang te oefenen dat dit voortaan binnen dertig seconden kan.

Ondertussen werkt Bangkok aan verdubbeling van het bestaande metronetwerk. Van 103 tot 212 kilometer. Het centrum is over zes jaar overal vanuit de stadsrand met koel openbaar vervoer bereikbaar. Maar of dat mensen als Chuachai uit de auto krijgt? ‘Als ik wil kan ik nu al parkeren bij het beginstation van de metro. Maar ik betaal de volle mep voor die auto. Dus ik wil er ook voor honderd procent van profiteren.’