Mexico bindt strijd aan met nationale colaverslaving

Mexico-Stad – Televisa en TV Azteca, de twee commerciële bedrijven die samen het televisiemonopolie in Mexico hebben, weigerden vorige week een spotje van de nationale overheid uit te zenden. Daarin werden beelden getoond van ernstig dikke Mexicanen en van de rampzalige gevolgen die suikerziekte, volksziekte nummer 1 in Mexico, kan hebben.

Mensen wier benen zijn geamputeerd bijvoorbeeld. De censuur onderstreepte niet alleen de macht van de tv-bedrijven, maar vooral ook de macht van de lobby die erachter zat: de fabrikanten van frisdranken, aangevoerd door Coca-Cola en Pepsi. Je moet het volk natuurlijk niet laten zien dat je van het overmatig nuttigen van hun producten behoorlijk ziek kan worden.

En van overmatig nuttigen mag je wel spreken. Nergens in de wereld wordt zo veel suikerhoudende frisdrank gedronken als in Mexico: 180 liter per persoon per jaar. Daar kunnen zelfs de Amerikaanse buren niet aan tippen.

De colaverslaving is de grootste bedreiging voor de volksgezondheid geworden. De obesitas is alom present. Zeventig procent van de Mexicanen heeft een ernstig overgewicht en veel te dikke kinderen zijn de norm geworden. De kans om suikerziekte te krijgen neemt explosief toe bij mensen die meer dan een liter frisdrank per dag drinken. In Mexico lijden al meer dan tien miljoen mensen aan diabetes en de afgelopen zes jaar zijn meer dan een half miljoen mensen aan de gevolgen van de ziekte overleden.

De overheid gaat hier eindelijk iets tegen ondernemen. Kamer en Senaat hebben een regeringsvoorstel bekrachtigd om een accijns van een peso (vijf eurocent) per liter frisdrank te heffen. De lobby slaagde er ondanks de tv-boycot niet in dit voornemen van tafel te krijgen. Ook wordt de strijd aangegaan met ongezond voedsel. Over vette of zoete versnaperingen wordt voortaan een extra btw van vijf procent geheven. Het is een forse lijst: van zoutjes tot chocola, van ijs en pindakaas tot snoep. De geraamde opbrengst, een miljard euro, wordt besteed aan voorlichtingscampagnes over gezonde voeding en het vervangen van dikmakers op scholen, waar kinderen zich nu volstoppen.