Mexico koopt een denkbeeldig imago

Mexico-Stad – Het imago van Mexico in de wereld is niet bijster goed: drugsoorlogen met tomeloos geweld, 150.000 doden in tien jaar, tienduizenden vermisten, leger en politie die systematisch moorden en martelen. Wat doe je in zo’n geval om je naam toch een beetje op te vijzelen?

Je bestelt in het buitenland een nieuw imago. De Mexicaanse regering heeft ruim veertig miljoen euro betaald aan Cirque du Soleil voor het ontwikkelen en uitvoeren van een promotievoorstelling gebaseerd op de geschiedenis en de cultuur van Mexico. Luzia laat zien wat Mexico hád kunnen zijn: ‘Zo dromen wij Mexico.’ De voorstelling is inmiddels in première gegaan in Canada, het thuisland van het vliegende acrobatengezelschap, en zal eind dit jaar naar Californië verhuizen.

Mexicaanse kunstenaars hebben in een open brief geprotesteerd tegen het uitgeven van veertig miljoen euro aan het project, meer dan in eigen land wordt besteed aan het stimuleren van kunst. Bovendien vinden de kunstenaars het raar dat buitenlandse artiesten Mexico moeten promoten terwijl ze daar zelf heel goed toe in staat zijn. Maar de regering vindt de deal een gouden greep. De komende zeven jaar zal de voorstelling 450 steden in de hele wereld aandoen. En wat nou kunst? Het doel is ‘een platform voor marketing genereren dat het beeld van Mexico positioneert op internationale markten’.

Eerder betaalde de regering veertien miljoen dollar voor het ‘kopen’ van wijzigingen in het script van de laatste James Bond-film, Spectre. Zo verdwenen uit de film enkele aspecten die een negatief beeld van Mexico zouden geven. Autoriteiten kregen het voor elkaar dat de moordenaar in de openingsscènes geen Mexicaan is, en zijn doelwit niet de burgemeester van Mexico-Stad maar een buitenlandse diplomaat. Ook kwamen dankzij de financiële bijdrage de modernste wolkenkrabbers van de stad nadrukkelijk in beeld. Tevens kocht de Mexicaanse regering op deze manier een rolletje van Bondgirl voor de Mexicaanse actrice Stephanie Sigman. Kritische media maakten zich vrolijk over de kwestie: ‘In Mexico wordt zelfs 007 omgekocht.’

‘Ontdek Luzia’, schrijft Cirque du Soleil op zijn Spaanstalige site. ‘Een droom die u transporteert naar een denkbeeldig Mexico. Geniet van een schitterende wereld die u zal inspireren uw zinnen te exploreren, omringd door licht en gevoed door de regen.’ Een denkbeeldig Mexico, daar zouden de Mexicanen ook wel heen willen.