De topstukken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen zijn samen met werken van succesvolle hedendaagse kunstenaars te zien in de grote Bodonzaal van het museum.

De Bodonzaal, geopend in 1972, is gemaakt om in het museum ruimte te bieden aan grote installaties van kunstenaars uit die tijd. In de tentoonstelling wordt werk van hedendaagse kunstenaars geconfronteerd met dat van hun voorgangers om te ontdekken wat het Minimalisme bij hen teweeg brengt. In de tentoonstelling zijn zowel sculpturen, schilderijen, prenten, tekeningen en fotografie te zien.

Veranderende betekenis
‘Minimal Myth’ zet twee generaties bij elkaar die een gemeenschappelijke interesse delen, maar waarbij de uitvoering verschilt. In de tentoonstelling wordt het historisch perspectief vermeden. De selectie van werken brengt tegenstellingen naar voren: een theoretische tegenover emotionele benadering, regelmatig tegenover onregelmatig, objectiviteit tegenover subjectiviteit en aandacht voor details tegenover een totaalvisie. Ook ligt de nadruk op hoe de geometrische abstractie tussen deze generaties kunstenaars is veranderd.

Gelijk, maar toch anders
Waar de kunstenaars in de jaren 60 en 70 bijvoorbeeld machines gebruikten in het productieproces om het werk zo objectief mogelijk te houden, zijn de hedendaagse kunstenaars niet bang om hun persoonlijkheid in het kunstwerk te leggen. Zo lijken onder meer Carl Andre, Mel Bochner en Jan Schoonhoven en de hedendaagse kunstenaars in eerste instantie dezelfde interesse in hun werk te leggen, maar laat de tentoonstelling zien dat hun werkwijze tussen de generaties is veranderd.

[Persbericht]

Meer informatie op de website van Museum Boijmans van Beuningen


Alle beelden courtesy Museum Boijmans van Beuningen:

Donald Judd, Galvanized Iron January 17 1973, 1973, gegalvaniseerd ijzer, aankoop: Fonds W. van Rede 1979

Kenneth Noland, Via sheen, 1968, acrylverf op doek, 148,5 x 386 cm, aankoop: Fonds W. van Rede 1980

Foto tentoonstelling: Lotte Stekelenburg