Menno Hurenkamp

Mohammed verwoestte Atlantis

Als laatste Nederlander die géén film over het kwaad in de islam heeft gemaakt, ben ik u een excuus schuldig. Bij deze. Maar het is niet mijn schuld. Die film had er al lang kunnen zijn, ware het niet dat al mijn subsidieverzoeken zijn afgewezen. Zowel het Filmfonds als het Fonds voor de Podiumkunsten en het departement van Onderwijs hebben verschillende aanvragen afgekeurd.

Het script als zodanig zag men helemaal zitten. De rolprent zou gaan over een koopman die profeet wordt. Picture een Dirk Scheringa-achtige ondernemer annex voetbalclubbezitter die plotseling het licht ziet en de bijbel overschrijft in zijn eigen bewoordingen, doorspekt met oproepen om niet-hutspot etende dikdoeners van het dak te gooien, mede namens de barmhartige God. Met een snel groeiende schare volgelingen trekt deze ziener vanuit een stad in Noord-Holland op tegen ettelijke steden in Zuid-Holland, om daar onzachtzinnig af te rekenen met grote massa’s ongelovigen. Het verhaal krijgt daar, in het kader van de canonvorming, een Paul Verhoeven–wending: ettelijke boerderijen exploderen om onverklaarbare redenen, Carice van Houten wordt als zijn negenjarige nichtje in volle glorie door de profeet te pakken genomen en uiteindelijk blijkt Thom Hoffman helemaal niet de neef van de profeet maar een nazi. Vooral dat Tweede Wereldoorlog-aspect vonden de filmbonzen ‘ongelooflijk origineel en zeer interessant, een grote stap in de Nederlandse film’. Men had er echter grote moeite mee dat de zelfverklaarde profeet Mohammed zou heten, want – en hierbij verwezen ze herhaaldelijk naar een recente uitspraak van de Haagse museumdirecteur Wim van Krimpen, die ettelijke foto’s uit zijn zalen bande – ‘dat zou debat opleveren, en dat moet elders plaatsvinden’.

Een beetje zonde is het wel. De film was al ingeschreven voor het internationale festival ‘Islam & Moslims suck, big time’. Dat bestrijkt dit voorjaar het hele Leidseplein te Amsterdam. De films van Hirsi Ali, Wilders, en Ehsan Jami draaien daar natuurlijk wel. (Ehsan Jami: u weet het al niet meer, maar dat is de jongen die onlangs uit de pvda is gezet vanwege mallotig gedrag. Zijn koddige pvda-website is echter nog altijd in de lucht. ‘Beste mensen!!! Ik ben ontzagelijk blij dat jullie mijn site gevonden hebben!!!’ Surf voor het te laat is naar www.ehsanjami.pvda.nl.) Het ziet er toch naar uit dat het een oorspronkelijk festival wordt. Eerst natuurlijk het ruime aanbod aan rolprenten, met onder meer het op historisch beeldmateriaal gebaseerde ‘Was Mohammed een alien?’ waarin genoemde Ehsan Jami aantoont dat Atlantis door Mohammed verwoest is, en ook een polemische interventie door Hirsi Ali, getiteld ‘De jihad start in Drente of: Het kalifaat van Hans Wiegel’ en het autobiofaction-document ‘Mohammed vergreep zich aan mijn moeder en ik ben het resultaat’ door Geert Wilders, met enkele aangrijpende fragmenten over een gedwongen besnijdenis, waarvan tot het einde duister blijft wie deze ondergaat.

Daarnaast zal er op het festival onder de titel ‘Shouting to the deaf’ veel aandacht zijn voor ‘dialoog’. Fanatieke opponenten van de islam gaan drie dagen onafgebroken in gesprek met minstens even fervente tegenstanders van discussie in het algemeen. Denk aan museumdirecteur Wim – ‘debatten zijn voor elders’ – van Krimpen en aan een gastoptreden van Doekle Terpstra, de aanvoerder van de nog jonge ‘voorbeweging’ tegen de politieke praktijk van Geert Wilders. Beide kanten hebben allemaal al toegezegd ten minste elke drie minuten naar de Tweede Wereldoorlog te verwijzen. Ook dat onderdeel zal dus nog voor grote verrassingen zorgen en vermoedelijk mist uiteindelijk niemand mijn film.