Groen

Multicultikip

Ik ken best veel kippen, bijvoorbeeld een stuk of zes zwart-witte lakenvelderkippen in de kop van Noord-Holland en in West-Friesland een flink aantal van die enorme Noord-Hollandse Blauwen (waarvan er een week geleden één in de soep zat die ik er at). Grappige beesten, en als je ze eens diep in de ogen kijkt, snap je dat ze veel meer verstand hebben dan je in die kleine koppies zou vermoeden. Er zijn pronkkippen, fokkippen, consumptiekippen, legbatterijkippen, vechtkippen, scharrelkippen en natuurlijk kunstkippen. De ons bekende kunstkippen zijn meestal gemaakt van aardewerk, met een laagje verf, en er zullen ook wel kippen van pluche zijn, hoewel ik die nog nooit gezien heb.

De Vlaamse kunstenaar Koen Vanmechelen pakt het anders aan. Zijn project Cosmopolitan Chicken is erop gericht steeds verder bij gecultiveerde rassen vandaan te komen. Hij doet waar elke kippenfokker, die zijn ras zo zuiver en veredeld mogelijk wil houden, van gruwt. Hij ziet in feite die sierrassen uit de eerste zin als fatjes en nufjes, maar vooral als monocultureel. Het is hem erom te doen ‘een bastaardkip te creëren die de genen van alle nationale rassen insluit’. Hij is begonnen een Belgische Mechelse Koekoek met de Franse Poulet de Bresse te kruisen. Daar kwam de Mechelse Bresse uit voort. Vervolgens is hij steeds blijven inkruisen, onder meer met de Nederlandse Uilebaard, de Mexicaanse Louisana en de Turkse Denizili Langkraaier. Op de tentoonstelling Het appèl van de kip in Het Valkhof te Nijmegen loopt de wondermooie Mechelse Langkraaier in levende lijve rond. Hij is de tiende generatie.

Verder is werkelijk álles wat met de kipkruisingspraktijken van doen heeft tot kunst verheven: de as van gecremeerde kippen, gemummificeerde, gefotografeerde en opgezette kippen, video’s van hanensperma (best smerig), schilderijen (bijna vanzelfsprekend ‘mixed materials’) en een video van de oerkip, die ergens in Nepal blijkt rond te scharrelen. Een alomvattend kippenkunstwerk, een multicultureel statement van jewelste, maar mij valt een definitie van de kip op, door de kunstenaar, in de catalogus: ‘Een klein vlees- en eifabriekje op twee poten dat de mens vergezelt. Het heeft vleugels, maar blijft toch gewoon bij ons.’