Multinationals paaien China met groene projecten

Sjanghai – Als een popster trok Tim Cook door China, afgelopen maand. Uiteraard bezocht hij de glimmend witte Apple-winkels waar hij met het personeel de nieuwste gadgets bekeek.

Doel van zijn tournee was het verkopen van telefoons. Maar Cook heeft ook goed in de gaten dat je in China niet alleen het volk maar ook de regering moet bespelen. China blijft een centraal geleid land, waarbij de regering in Beijing uiteindelijk bepaalt wat er in de winkels verkocht wordt. Die regering dient dus gepaaid te worden, en nu het gezien de anticorruptiecampagne ongepast is om hem de nieuwste iPhone cadeau te doen, moest de Apple-ceo iets anders meenemen. Een vergroeningsproject bijvoorbeeld. Als de Chinese regering ergens mee bezig is, dan is het wel het leefmilieu.

Neem het spijkerbroekenmerk Levi Strauss. De Chinese fabrieken van Levi moeten voortaan minder water gebruiken, zo besloot de top. ‘China’s milieuwet wordt een van de strengste wetten ter wereld’, zei topman Manuel Baigorri tegen persbureau Reuters. Levi Strauss moest deze stap wel zetten, nadat hamburgerrestaurant McDonald’s een boete kreeg voor het vervuilen van water. Dit is niet zomaar het pesten van buitenlandse bedrijven, want Chinese bedrijven krijgen net zo goed te maken met strenge handhaving van de regels.

Het is dus niet voor niets dat Apple bijna een miljoen hectare nieuw bos in China wil planten en onderhouden, en dat het een zonne-energieproject heeft opgezet in de provincie Sichuan. Of dat chocoladeproducent Mars met behulp van windenergie de productie in China CO2-neutraal wil maken – een project dat 345 miljoen dollar kost. Of dat Foxconn, de maker van telefoons en technologische gadgets, voor miljoenen euro’s zijn fabrieken ‘vergroent’.

De bedrijven hebben weinig keus: ze helpen bij het opschonen van de Chinese economie, óf ze betalen miljoenen euro’s boete.

De Chinese regering moet de komende vijf jaar twee biljoen yuan opzij zetten om de vervuiling te verminderen, maar de overheid zal maar een tiende van dat bedrag zelf betalen, meldt Reuters. De rest komt voor rekening van lokale en internationale bedrijven.

Nieuwe kansen doen zich dankzij de strengere regels ook voor. Adviesbureaus investeren zwaar in hun afdelingen die zich specialiseren in milieuregels en milieuverantwoordelijkheid. Zo besteedde Foxconn afgelopen jaar ongeveer 33,5 miljoen dollar aan groene projecten. Het bedrijf zoekt nu naar manieren om haar fabrieken nóg energie-efficiënter te maken. Dat is natuurlijk koren op de molen van ieder ambitieus adviesbureau.