KUNST: Beyond Imagination

Museummachines

Dit seizoen krijgt Nederland na jarenlang bouwkundig en gemeentelijk gesteggel eindelijk zijn twee belangrijkste musea terug: het Rijks­museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Eindelijk ook krijgen twee museumdirecteuren, Wim Pijbes en Ann Goldstein, de kans te laten zien waar ze voor staan.

Medium foto 6

Wat Pijbes betreft hebben we de laatste paar jaar al een voorproefje gehad van zijn ideeën over de wijze waarop je nu voor kunst en de nationale geschiedenis aandacht krijgt: met ongebruikelijke combinaties van oude en hedendaagse kunst en artefacten, met professionele marketing en pr, en niet in de laatste plaats met een uitdagend opererende directeur. Voeg dat bij de indrukwekkende, architecturale en ornamentale overdaad van het gebouw en iedere glazen bol zal voorspellen dat het Rijksmuseum gaat behoren tot het keurkorps van ’s werelds grote, toeristische museummachines. Blijft de vraag hoe de spanning komt te liggen tussen het museum als geldmachine en als plek van kennis en betekenisgeving.

Het Stedelijk Museum vertrekt vanuit de tegengestelde richting. Goldstein ziet zich geplaatst voor de taak een museum vlot te trekken dat al ruim voor alle verbouwingsschandalen zijn internationale reputatie en nationale dynamiek heeft verloren en zeker voor de jongere generaties een grote onbekende is. Het lijkt dan ook een goed idee om op 23 september het startschot te geven met een tentoonstelling die ‘een eerbetoon wil zijn aan de kunst die in Amsterdam en Nederland wordt gemaakt’: ­** Beyond Imagination**. Het roept de herinnering op aan Wat Amsterdam betreft, de tentoonstelling waarmee Wim Beeren in de jaren tachtig zijn entree als directeur maakte. Nadat jarenlang de nadruk had gelegen op Amerikaanse kunst, koos hij ervoor te laten zien hoe gevarieerd, veelzijdig en gedurfd de kunst ook in Nederland was. Beeren was geen hartverwarmende figuur, maar met zijn eigenzinnige en toch tijdgevoelige keuzes gaf hij wel nieuwe allure aan het Stedelijk. Of dat de publiciteitsschuwe en niet altijd even tactvol opererende Goldstein ook zal lukken, ligt in de toekomst verborgen. Net als haar persoonlijke visie op de Nederlandse kunst : Beyond Imagination is niet door haar en haar staf samengesteld, maar door een jury van voornamelijk buitenstaanders.

Het Stedelijk Museum opent 23 september