No pain no gain

Tel Aviv - Bij de Hamas-overheid in Gaza trekken ze zich de haren uit het hoofd. Terwijl Gaza nog de wonden likt van de Israëlische militaire actie Operatie Gegoten Lood uit 2009 - na het nuttige Goldstone-rapport zijn wij, Europeanen, de militaire ingrepen en de 1400 of 1500 doden al bijna vergeten - komt Israël weer met zo'n impopulaire maatregel die meer druk zet op de economie. En die staat al op instorten.
Na het echec bij de overmeestering van de Freedom Flotilla heft Israël onder internationale druk de al drie jaar durende blokkade van Gaza gedeeltelijk op, zodat zogenaamde civiele goederen vanuit Israël en het buitenland Gaza zullen binnenstromen. Die blokkade had zonder meer iets absurds. Plantjes voor de kweek van bloemen mochten wel de Gazastrook in, maar macaroni, meel en brandstof voor de elektriciteitscentrale niet. Dit alles met het doel om Hamas op de knieën te brengen. Maar het tegendeel werd bereikt, want Hamas werd sterker.
Nu die blokkade is versoepeld halen de burgers van Gaza opgelucht adem: hun boodschappen worden goedkoper. Ook de Palestijnse Autoriteit in Ramallah is tevreden, want zij kan belasting heffen over de naar Gaza geëxporteerde goederen. En hulporganisaties kunnen eindelijk de duizenden Palestijnse daklozen helpen. Maar de Hamas-overheid is bezorgd over de effecten van de maatregel op de lokale economie. Door de hermetische blokkade van de Gazastrook door Israël en Egypte ontstond een bloeiende handel in goederen zoals wapens, benzine, rijst, medicijnen, meel, lampen en zelfs viagra die via tunnels het land werden ingevoerd.
‘The first lesson of economics is scarcity: there is never enough of anything to satisfy all those who want it’, zal Hamas à la Thomas Sowell hebben gedacht. Het afgelopen jaar heeft ze de tunneleconomie keurig geformaliseerd. Voor het graven van een tunnel werd een bouwvergunning van Hamas verplicht gesteld, die zo'n tweeduizend euro kostte. Over ingevoerde goederen moest twintig procent importbelasting worden afgedragen. Die inkomsten ziet Hamas nu met de flotilla-affaire ten onder gaan. De goed gesitueerde middenstand verliest door de opheffing van de blokkade miljoenen euro’s aan investeringen voor de bouw van de tunnels. En vergeet niet de werkgelegenheid: de tunnelbouw gaf werk aan duizenden Palestijnen die groeven, smokkelden en verhandelden. Waar vinden deze werklozen nu emplooi?
The first lesson of economics is scarcity. The first lesson of politics is to disregard the first lesson of economics, moet Hamas hebben gedacht. Mahmoud Al-Zahar, Hamas-woordvoerder, roept daarom zijn broeders op om Israël te blijven beschieten en wil het werk verleggen naar de Westelijke Jordaanoever. 'Verzet is de enige oplossing want Israël wil geen vrede’, vindt Al-Zahar.