Tweede biënnale voor social design

NU NIEUW! SOCIAL DESIGN

UTRECHT – Grafisch ontwerper Gert Dumbar weet het zeker: ‘Dit is een groeidiamant, het enige onderwerp in de designwereld dat over vijftien jaar nog telt.’ Dumbar doelt op social design, maatschappelijk en ecologisch bewust ontwerpen, waarbij kwaliteit, duurzaamheid en idealisme prevaleren boven esthetische en commerciële doeleinden. Op Utrecht manifest, de tweede biënnale voor social design, valt daarover veel moois te zien én te leren. In het Centraal Museum loopt een smaakvolle en informatieve tentoonstelling over de geschiedenis van het pictogram, van de vroeg-twintigste-eeuwse, handgetekende figuurtjes van Otto Neurath en Gerd Arntz tot de wildgroei aan logo’s, merken en vignetten uit ons huidige global village); in de design shop van het museum kun je T-shirts kopen die studenten van de Hogeschool voor de Kunsten maakten in samenwerking met Turkse en Indonesische immigranten. Het is aantrekkelijk, intelligent, en – met een serie pictogrammen voor vluchtelingenkampen van Gert en Derk Dumbar – inderdaad oprecht idealistisch.

Medium 11k

Zet de manifestatie in Utrecht – geboortestad van modernistisch boegbeeld Gerrit Rietveld – zoden aan de dijk? Intelligente ontwerpen en milieuvriendelijke materialen ontwikkelen is één ding; grote ondernemingen zo ver krijgen dat ze die meubelen en materialen in productie nemen is een heel ander verhaal. Het energiebesparende opslagsysteem van Adriaan Beukers, hoogleraar aan de TU Delft, specialist op het gebied van vliegtuigbouwtechniek, heeft Heineken nog niet bewogen om zijn oude biervaten bij het grofvuil te zetten. Topmannen uit het bedrijfsleven ontbreken sowieso op de manifestatie.

Eén kleine zege van het social design mag echter niet onvermeld blijven: BMW – toch niet direct het automerk waarin men de gemiddelde GroenLinkser aantreft – gebruikt in zijn nieuwste serie ‘lichte motoren’.

Utrecht manifest:Tweede biënnale voor social design , _tot 11 februari 2008

beeld:_

Jeroen Verhoeven – Cinderella, Cinderella-Sotheby
Foto Sotheby’s
Jeroen Verhoeven, Cinderella